KA har tidigare berättat om protesterna mot tidsrapporteringssystemet TES direct. Under en dag i början av oktober sattes telerapporteringen i blockad av Östra centrumgruppen i Jönköping.
Undersköterskan Gunilla Svensson deltog i protesten. Hon tror att uppmärksamheten som aktionen fått i lokalpressen kan bidra till att systemet försvinner.
– Vi känner att vi fått gehör för problemet. Jag har svårt att se att det här kommer bli ett långlivat system, säger Gunilla Svensson.

Efter protesten träffade Kommunal arbetsgivarna för att hindra att blockaden skulle leda till bestraffningar för personalen. Det ledde till att cheferna backade från sina tidigare varningar.
I dagarna har Kommunal fått in riskbedömningsanalyser från hemtjänsten som man ska använda i förhandlingarna med arbetsgivarna.
– Det här är ett stressmoment, men det kan också vara ett symtom på andra bekymmer. För vissa är det här bara vara toppen av ett isberg. I en redan stressad arbetsmiljö kan systemet bli det som får bägaren att rinna över, säger Carina Kronmarker Backlund, ordförande för Kommunal sektion 45 i Jönköping.

De anställda som KA har pratat med beskriver en mer stressad arbetsmiljö där de många telefonsamtalen lett till ett mer opersonligt möte med de äldre.
Numera efterhandsregistrerar de flesta av Gunilla Svenssons kollegor i Östra centrumgruppen sina besök. Ett sätt att undvika stressen när vårdtagarnas telefoner ska lånas.
– Vi vill bara ha lugn och ro och känna att vi klarar av våra arbetsuppgifter. Det är viktigt att visa civilkurage när man hamnar i en situation där vi känner att vi inte kan ge den vårdtagarna den hjälp som behövs, säger hon.