Kommunal i Jönköping har tidigare kritiserat telerapporteringen men står inte bakom protesterna.
– Det här är ingenting vi har uppmuntrat även om vi förstår reaktionen. Jag tror på en dialog mellan parterna, säger Carina Kronmarker Backlund sektionsordförande för kommunal sektion 15 i Jönköping som hittills inte haft kontakt med de som anordnat protesten.

Det nya rapporteringssystemet TES Direct infördes i somras. De anställda får knappa in koder för när de påbörjar och avslutar besöket, genom att låna brukarens telefon. Missnöjet bland personalen beror i första hand på att de känner sig övervakade av arbetsgivaren. I andra hand har vissa dementa brukare missförstått telefonanvändningen och inte velat låna ut telefonen. Rapporteringen blir ett stressmoment i en arbetsmiljö med hög tidspress.
– Vi har lämnat in en riskanalys till arbetsgivarna och det är viktigt att de tar till sig av kritiken, säger Carina Kronmarker Backlund.

Tidsrapportering via telefon blev en åtgärd när Jönköping införde lagen om valfrihet (LOV) inom hemtjänsten. Övergången till LOV innebar att den kommunanställda personalen får ersättning per utförd vårdtimme. Rapporteringen används också för att säkerställa att brukaren får den besökstid de har rätt till.
– Även om rapporteringen gör att vårdtagarna får sin tid är det inte optimalt att behöva låna brukarens telefon. Jag förstår att det varit tufft för personalen och ser gärna att systemet byts ut inom kort, säger Birgitta Skogvard (S) områdeschef för Jönköping Söder.

I protesten uppmanades de anställda att fortsätta hjälpa de äldre men avstå telefonrapporteringen. På fredag möts representanter från Kommunal och Jönköpings kommun för att diskutera hemtjänstens aktion och systemet för tidsrapportering.