Ted Stridsberg tycker inte att Kommunal hade något nytt argument att komma med i överläggningen om den avstängde bussföraren.
– Vi jobbar med att transportera människor och sätter säkerheten för dem i centrum. Då finns det inga förmildrande omständigheter för att använda mobiltelefonen bakom ratten på en buss på motorvägen, säger han.
Att den filmade föraren döms hårdare än en fast anställd, som skulle ha fått en varning men behålla jobbet, är enligt honom inget argument för att häva avstängningen tills provanställningen upphör.
– Det är så våra arbetsrättsliga regler fungerar. Om fast anställda och provanställda måste behandlas lika finns det ju ingen mening att provanställa, fortsätter han.

Den avstängde föraren och Kommunal hävdar att arbetsledare i Busslink ringer förare på mobilen trots att de vet att dessa förare är ute och kör.
Kommer ni även att varna eller säga upp arbetsledare som bidrar till att förarna riskerar säkerheten?
– Det är svårt att införa ett sådant generellt beslut. Även jag har ringt förare som har visat sig sitta och köra. Då har jag frågat om de kan prata, kan de inte det har jag avslutat samtalet, förklarar Ted Stridsberg.
Det blir inget allmänt förbud att använda mobiltelefoner i trafiken eller att ringa till mobiltelefoner för att få tag i förare som kör?
– Vi kommer att förtydliga vår policy om användandet av mobiltelefoner. Den policyn kommer att ingå i vår utbildning och vidareutbildning för såväl förare som tjänstemän inom företaget, säger Ted Stridsberg.
Men han vill gå längre för att stärka trafiksäkerheten.
– Sverige är ett av tre länder i Europa som fortfarande tillåter att den som kör samtidigt använder mobiltelefon. Jag tycker att det är på tiden att vi i lag ändrar på det, säger Ted Stridsberg.