Jenny Grönlund är vårdbiträde i hemtjänsten i Erikslund i Östersund, och en av dem som i fortsättningen kan välja elcykel istället för bil när det passar. Östersund är en kommun med många uppförs- och nedförsbackar.
– Jag har bara hunnit provat den två gånger, det kändes som att cykla på en vanlig cykel, fast med lite hjälp.
I hennes grupp är de 15 fast anställda och de har en bil, vanliga cyklar och nu en elcykel att välja mellan, beroende på hur långa sträckor de ska. Ibland kan de gå.

Maria Ahnlund är biträdande chef i Odenslunds hemtjänstområde, där man också valt att köpa en av de 11 elcyklarna.
– Den är lätt att kliva upp på och av, den är tyst, den har en skön sadel och ställbart styre, berättar hon. Det är kul att trampa den, när man kommer till en backe samlar man sig för att ta i, och då fortsätter det att vara lika lätt att trampa, det är en skön känsla. Och stora delar av kommunen ligger på en sluttning ner mot Storsjön.
Motorn har tre lägen, och när hastigheten kommer upp i 25 km i timmen går motorn ner i viloläge. Och slutar man trampa så slutar motorn driva.
Maria Ahnlund tror att fler vill cykla om de slipper komma fram svettiga och andfådda till de gamla de ska hjälpa.
– Samtidigt är det bra att vi rör oss och cyklar mer, så det här är en bra lösning.
Hemtjänstdistrikten har fått köpa cyklarna av kommunen till ett subventionerat pris, ca 6 000 kr. De kostar minst det dubbla ute på marknaden.

Elcykeln är tänkt att användas när man ska åka max 3 eller 4 kilometer. Batteriet håller i 3-4 mil och laddas enkelt i en laddare som ansluts till elnätet under natten. Elmotorn hjälper till upp till 25 km i timmen, då slår den av. Vill man åka fortare får man trampa. Det finns flera märken på marknaden.

Bakgrund

Östersund är första kommun i landet som miljöcertifierat hela verksamheten enligt ISO 14001 och som andra kommun registrerats enligt EU:s standard EMAS.
Kommunen har arbetat aktivt med miljön sen början av 1990-talet och är en eko-kommun.