”Tänk på oss som måste köra långt”
Det sägs att alla ska med när det gäller anslutning till Kommunal. Men det gäller tydligen inte när det ska skrivas avtal. Kan någon förklara att det inte är förhandlingsbart? Så vi som kör över 50 km ska för alltid leva med kortade dygnsvilor och längre ramtider? Arbetsgivaren kommer säkert se till att de flesta förare kommer få köra någon del av en längre linje så att man kan komma undan 50 km regeln. Är det kanske lättare att hålla sig vaken när man får köra mil efter mil genom skogen utan att man stannar och tar upp passagerare?
Försök förklara det här för Kommunals bussmedlemmar, för det känns just nu för jävligt!
Trötter
Det är sant att vårt bussavtal om att arbetsgivaren inte får förkorta dygnsvilan tre gånger i veckan till lägst nio timmar enbart gäller de som kör kortare linjer än 50 km och de som har fasta tjänster. För de som kör längre linjer gäller EG:s kör & vilotidsförordning som inte är förhandlingsbar och som innehåller bättre regler för veckovila. Vi kom överens om samma regel i avtalet för anställda i kommunala bussföretag så avtalen blir därmed konkurrrensneutrala.
Dagkommendering är ett undantag från arbetstidslagstiftningens regler om att anställda ska få veta sitt schema med börja- och sluttider samt alla pauser och andra uppehåll. Därför är det förbundets uppfattning att antalet dagkommenderade ska hållas nere och att så många som möjligt ska få fasta tjänster.
Bosse Sandholm,
ombudsman på Kommunal