Umeå Lokaltrafik, ULTRA, har ett projekt ihop med Vägverket. Det går ut på att hindra onyktra förare att köra med hjälp av alkolås i bussarna.

För att kunna starta bussen krävs ett blåstest. Detta görs varje gång en buss ska lämna garaget eller vid omstart vid någon av ändhållplatserna.

Men Everth Gustavsson, som är ordförande i ULTRA:s styrelse, tycker inte att det är tillräckligt.

Många förare avlöser vid busstationen vid Vasatorget inne i centrum. Everth Gustavsson vill att förarna då gör blåstestet för att kunna starta om bussen.

— Onyktra förare kan ju annars köra bussen därifrån till någon av ändhållplatserna innan det upptäcks, säger han.

Men förarna har sagt nej till alkotest vid Vasatorget under de ett och ett halvt år som projektet har pågått.

— Vid torget är det många passagerare som kan se på när testet görs. Det vore pinsamt för oss om något gick fel och bussen inte startade trots att vi är nyktra. Vi har nämligen haft tekniska problem med alkolåsen, säger huvudskyddsombudet Lennart Strindlund.

Förarna har därför sagt nej till alkotest vid avlösningar. Everth Gustavsson kan inte acceptera detta.

— De tekniska problemen med alkolåsen är överdrivna. Nu är det dags att vi genomför vårt projekt fullt ut. Förarnas protester kan vi inte ta hänsyn till. Det är viktigt att vi kan garantera att ingen påverkad förare kan köra våra bussar, säger han.