Tidigare i år stuvade äldreomsorgen i Lindesbergs kommun om i scheman och bemanning, för att bättre matcha den alltmer pressade budgeten. 

Detta ledde bland annat till att Sollidens äldreboende gick från tre till två personal under dag- respektive kvällstid. 

Det här har skapat stress och en högre arbetsbelastning, säger skyddsombudet Erika Eriksson, undersköterska på äldreboendet: 

– Man mår dåligt psykiskt hela tiden och känner att man inte hinner med. Det är mycket stress och svårt att få återhämtning, säger hon.

Närbild av Erika Eriksson med ljus hy och rakt blont hår. Personen har ett neutralt ansiktsuttryck, bär en mörkfärgad topp och är vänd framåt. Bakgrunden är vit.
Erika Eriksson, skyddsombud och undersköterska.

Oroliga brukare

En annan aspekt är brukarna. På just Erika Erikssons avdelning bor det bara dementa och många känner en oro, säger hon. 

– De känner när vi är stressade, de är otroligt känsliga. Det är svårt att hinna med och kunna ge de som bor där det lilla extra, gå ut med dem och hitta på aktiviteter.

Höga sjukskrivningstal, ont i kroppen och låg energi efter jobbet är faktorer som också spelar in. I mars fick Erika Eriksson nog och lämnade därför in en anmälan till Arbetsmiljöverket för två avdelningar på boendet. 

Nu ryter myndigheten ifrån och har förelagt kommunen med vite om 225 000 kronor om inte en rad förbättringar görs före den 1 december: 

  • Undersöka arbetsbelastningen för era undersköterskor och vårdbiträden och ta reda på om resurserna för arbetet är anpassade till kraven i arbetet. 
  • Undersöka de fysiska arbetsmiljöförhållandena och sedan bedöma om det finns risker för ohälsa eller olycksfall i arbetet. 
  • Undersöka risken för belastningsskada.

Olika syn på bemanning

Medan Erika Eriksson kallar personalminskningen för ”nedskärningar” har dock arbetsgivaren en helt annan syn på situationen.

– Vi har inte sparat in något i tjänster, bara omvandlat dem efter behov, säger Jessica Öhlund, verksamhetschef för vård och omsorg i Lindesbergs kommun, och förklarar att några tjänster har omvandlats till så kallade springare som rör sig mellan avdelningarna efter behov. 

Hon menar också att personalen alltid har varit två, men att de under en tid haft hjälp av extraresurser. 

– Så det vi har gjort är egentligen att ha gått tillbaka till den grundbemanning man ska ha, säger hon. 

Jessica Öhlund är övertygad om att de kommer att kunna uppfylla Arbetsmiljöverkets krav och få ordning på det som inte har fungerat. Efter myndighetens påtryckningar har kommunen bland annat: 

  • Lagt om scheman så att personalen tar ut sina raster när de ska. 
  • Gjort en riskbedömning genom att gå runt i hela verksamheten. 
  • Genomfört en enkät bland personalen. 
  • Tagit fram en ny utbildningsplan för förflyttningsteknik. 

Erika Eriksson tycker att det kändes skönt att Arbetsmiljöverket är inkopplat, hon anser sig nu ha en bättre insyn i vad som sker på arbetsplatsen. 

– Jag hoppas att vi får vara tre igen, att de anställer en till personal här. Det var bra när vi var tre, säger hon.