Bussföraren Lars-Åke, 60, är stor på Tiktok: ”Blir gladare på jobbet”
I sociala medieflödet ses brandmän, bussförare och undersköterskor som lär ut och skämtar om sina yrken.
– Passagerare drar på smilbanden när de ser mig, berättar bussföraren Lars-Åke Kihlberg.
På Gästrike räddningstjänsts Instagramkonto syns brandmannen Adam Lindgren, iklädd solhatt med solrosor på. Han står framför en husvagn. Runt honom går kollegor med brandsläckare.
”Jag har semestrat på de allra konstigaste sätt. Och äntligen jag funnit hur man ska semestra rätt. Man ska ha brandskydd” sjunger han. Det är en cover på Galenskaparnas klassiska sommardänga ”Man ska ha husvagn” som Adam och hans kollegor spelat in.
Scrollar man vidare på sidan finns fler klipp med både humoristiska och informativa inslag. Brandmännen visar sin utrustning, berättar hur man ska förebygga brand i hemmet och påminner om att testa brandvarnare med hjälp av Flammy – en stor maskot i form av en apa.
Adam Lindgren berättar att det är deras kommunikationsansvariga, Madelene Andersson, som brukar komma på idéerna, men att personalen gärna ställer upp på att spela in och agera skådisar. När frågan om Adam ville sjunga och producera brandskyddslåten kom svarade han ja direkt – han har gjort musik i 20 år och har en egen studio.
– Klart man ställer upp. Då kommer musiken till nytta för en gång skull, berättar Adam med ett skratt.
Låten fastnar på hjärnan
Videon laddades upp på Instagram och fick hundratals gilla-markeringar. Och responsen blev positiv – både i kommentarsfältet och den lokala mataffären.
– Folk säger att låten fastnar på hjärnan men det är ju egentligen Galenskapernas förtjänst, säger Adam Lindgren.
Han berättar att ett uppdrag man som brandman har är att stärka enskilda och att sprida kunskap. Och han tycker att fler borde passa på att kombinera det med att själva ha roligt på jobbet med sociala medier.
”Folk vill ta selfies”
Ett par andra som pratar jobb på sociala medier är bussförarna Mats ”Masse” Jonth och Lars-Åke Kihlberg. De båda har konton på bland annat Tiktok där de delar med sig av sin vardag i yrket, skämtar om situationer på bussen och visar vad som sker bakom kulisserna.
Lars-Åke Kihlberg i Sundsvall blev för två år sedan inspirerad när han såg en annan person med ett serviceyrke lägga upp en video om sin jobbdag på Tiktok.
– “Så där kan jag också göra, lite informativt och roligt”, tänkte jag.
Idag har Lars-Åkes mest visade klipp över en miljon visningar. På Tiktok har han nästan 22 000 följare och på Instagram ytterligare 11 000. Utöver det har han en Facebooksida och Youtubekanal. Och följarskaran bara växer.
– Det kommer alltid folk och vill ta selfies. Alla skolbarn känner igen mig och nu börjar äldre personer också göra det.
På sina videos syns Lars-Åke alltid med ett leende på läpparna, även när busstaket läcker och regndroppar landar i hans knä.
– Jag har märkt att det skapat en mer positiv stämning i och runt bussen, passagerarna hajar till och drar på smilbandet när de ser mig. Det gör ju att jag blir gladare på jobbet också.
Ironi som ger beröm
Branschkollegan Masse Jonth kör buss i Falun.
– Tiktok-busschauffören kallas jag här i stan, ler Masse.
På sociala medier är han lite mer ”pajas” än Lars-Åke, tycker Masse själv. Filmerna han lägger upp är humoristiska, kommentarer till underliga – eller vanliga – situationer som kan uppstå på bussen. Idéerna kommer som en blixt från klar himmel, berättar han.
– Det blir lite som en ventil, till saker som gör mig upprörd eller glad på jobbet. Jag tänker att jag sprider glädje och tankeställare med igenkänningshumor.
Var går gränsen till vad du kan lägga ut?
– Jag försöker ju till exempel vara icke-politisk, även om någon kanske tolkar saker fel ändå. Samtidigt har jag ju ögonen på mig. Jag kritiserar ju till exempel inte huvudman för då blir jag kanske inkallad på möte. Och att göra det för lajks, det är inte värt.
Masse får mycket uppskattning och uppmuntran för sitt konto – vilket han beskriver som en skön kontrast till yrket i helhet:
– Vi tillhör en yrkesgrupp som sällan får beröm, utan snarare retoriska frågor såsom ”varför är du sen?”. Jag har varit musiker tidigare och då får man beröm efter varje spelning, men som busschaufför är det tvärtom, även om man vet att man gör ett bra jobb.