”Ska Kommunal stänga förskolan för Teslachefernas barn?”
Hur kan Kommunals sympatiåtgärder i den fackliga striden mot Tesla bli så effektiva som möjligt? Ska vi se till att Teslachefernas föräldrar inte får hjälp från hemtjänsten eller deras barn inte får lämnas på förskolan?, skriver Daniel Roxström.
Varför står kommunalare utanför Teslas anläggningar? Är det inte IF Metalls fight? Svaret ligger i den fackliga solidariteten. Tillsammans är vi starka.
Ingen har undgått att det pågår en strejk som kommer att gå till historien då arbetare på Teslas anläggningar i Sverige vill ha schyssta villkor och säkerhet på sin arbetsplats genom att teckna kollektivavtal. Tesla, styrt av världens rikaste man Elon Musk, säger nej.
Tesla har inte köpt arbetsfred
If Metall varslade om strejk och allt eftersom tiden har gått har andra fackförbund anslutit sig i sympati. Det har grymtats och morrats lite på arbetsgivarsidan om att åtgärderna straffar företag som har kollektivavtal, men det blir inte mer än så.
Tesla har till och med skickat lobbyister till arbetsmarknadsministern, som inte tagit emot dem utan hänvisat till att det är en fråga för arbetsmarknadens parter. Detta är alltså en företrädare för Liberalerna, som är föga fackföreningsvänliga.
Den svenska modellen är stark och någonting båda sidor vill ha.
Alla vidtagna åtgärder har skett i god ordning. Det har varslats, åtgärderna har varit riktade och rimliga. Teslas anhängare menar att kollektivavtal inte är ett tvång.
Vi som läser den här tidningen förstår att genom att inte teckna kollektivavtal har Tesla inte köpt arbetsfred.
Både solidariska och praktiska skäl
Men varför ska vi kommunalare vakta Teslas fabriker? Ja, vi är med i LO och det finns företag inom våra avtalsområden som jobbar på ett fåtal Teslaanläggningar.
Men varför ska vi göra det på en sådan skala som vi gör nu? Solidaritet, javisst. Men har inte den sin gräns?
Har inte IF Metall eget folk som kan slutföra vad de påbörjat? Varför tar inte andra LO- förbund på sig att strejkvakta i samma skala?
Solidaritet i sig räcker som skäl, men det finns fler, mer praktiska skäl. En sympatiåtgärd från Transport eller Elektrikerna biter hårt på Tesla.
De är verkliga hinder för deras affärsverksamhet och kostar dem massvis med pengar och problem med leveranser och underhåll. Medlemmar i If Metall, Byggnads, Elektrikerna och Transport skapar pengar för sina arbetsgivare. Kommunals medlemmar kostar pengar i budget.
Vad vi har, mer än något annat förbund inom LO, är det demokratiska samhällets viktigaste valuta. Vi har antalet. Vi är många.
Drivkraften att ökad produktion ger ökad lön funkar inte i Kommunals yrkesbranscher. Dessutom är många av våra branscher samhällsbärande.
Vad ska vi göra vid utökad konflikt, varsla Teslachefer från att få lämna sina barn på förskolan eller stoppa hemtjänsten från att se till att deras föräldrar får stöd och omsorg i hemmets trygga vrå?
Nej, självklart inte.
När vi går ut i strejk så kostar det mer än pengar och det blir andra värden inblandade. Därför är ibland inte våra sympatiåtgärder lika verksamma som våra fackliga kollegor i andra förbund, där hotet är mot företagens pengar.
Vad vi dock har, mer än något annat förbund inom LO, är det demokratiska samhällets viktigaste valuta.
Vi har antalet. Vi är många.
If Metall klarar absolut att ro det här i land, men vi vill ju bidra och det bästa sättet för oss att göra det är att använda vår styrka, vårt antal. Tillsammans är vi starka!
Vem vet, kanske vi behöver hjälp snart, med någonting som kostar arbetsgivaren pengar.