Ylva Engqvist jobbar i hemtjänsten i småländska Eksjö. Hon tillhör landet-gruppen, den personal som arbetar utanför tätorten. 

Förra vintern var besvärlig med kraftiga snöfall och ibland dåligt plogade vägar. Att hemtjänsten just blivit av med sina fyrhjulsdrivna bilar hjälpte inte heller. 

De nya tvåhjulsdrivna biogasbilarna, som kommunen bestämt att de skulle ha för att vara miljövänliga, fungerade dåligt.

– Det var för jävligt på ren svenska. Visst man fick ta det lugnt och komma för sent. Men man körde fast för minsta lilla och kom inte loss, säger undersköterskan Ylva Engqvist som också är arbetsplatsombud och skyddsombud för Kommunal. 

Bild på hemtjänstbil i Eksjö.
Så här ser bilarna ut som hemtjänstpersonalen kör nu.

Hon säger att däcken inte heller var de bästa, vilket ledde till avåkningar och plåtskador. Bilarna behövde också tankas ofta, ibland varje dag, då gasen inte räckte så långt. 

Fokus på miljö

Att kommunen valde tvåhjulsdrivna biogasbilar var enligt funktionschefen Eddie Andersson på grund av fokus på miljöhänsyn och fossilfrihet.

Men Ylva Engqvist tycker att arbetsgivaren också måste väga in personalens arbetsmiljö.

– Om de hade frågat oss innan hade vi påtalat att vi inte kan köra de här bilarna.

Ylva Engqvist säger att personalen har klagat konstant på bilarna. Och de har fått stöd av sina chefer som hjälpt till att göra riskanalyser. 

Nu har Eksjö kommun bestämt att hemtjänsten får fyrhjulsdrivna bilar igen, två elbilar och två hybrider från Volvo och Volkswagen, som väntas komma i vinter. 

Med dem hoppas Eksjö kommun kunna både uppnå miljömålen och att fordonen ska vara anpassade för verksamheten och olika väderförhållanden. 

Utbildas i halkkörning

– Vi ser fram emot att de nya fyrhjulsdrivna fordonen inte bara kommer att uppfylla våra miljömål utan också öka komforten och trivseln för våra medarbetare, skriver Eddie Andersson i ett mejl till KA. 

Bilarna är också högre, vilket personalen tycker är bra för ergonomin.

– Det känns riktigt bra att kommunen har lyssnat på oss och att våra chefer har stått bakom oss hela vägen, säger Ylva Engqvist.

Under hösten ska all hemtjänstpersonal som kör bil också få utbildning i halkkörning, vilket Kommunal tycker är bra.