Det var den 22 oktober som passagerarfärjan Marco Polo, tillverkad i Nederländerna 1993 och renoverad i Polen 2019, stötte på grund i Pukaviksbukten utanför Karlshamn.

Oljeläckaget blev mycket stort, tiotusentals liter olja har läckt ut och Kommunals medlemmar inom räddningstjänsten har arbetat hårt med oljesanering sedan dess.

Skyddet för arbetarna har fått kritik, bland annat ska Myndigheten för Samhällsskydd och Beredskap ha skickat över 60 år gamla overaller som släppte igenom oljan, något Sveriges Radio Blekinge var först med att rapportera.

MSB har svarat att man skickade det som efterfrågades.

48-timmarsveckor

Nu aktiverar alltså Kommunal tillsammans med arbetsgivarna i Sobona och Sveriges Kommuner och Regioner det så kallade krislägesavtalet.

Detta innebär framför allt andra arbetstider än normalt. Nu kan arbetarna tvingas arbeta 48 timmar i veckan i sammanlagt 8 veckor. Det innebär också mer betalt: en krisersättning på 130 procent av timlönen.

Anläggare och tekniker sanerar

– Arbetsmiljön är tuff. Man får jobba sakta och metodiskt för att hitta de bästa sätten att arbeta, säger Kommunals Katarina Johansson, sektionsordförande i Sölvesborg, som också berättar att facket har skyddsombud ute på plats ”hela tiden”.

De yrkesgrupper som jobbar med saneringen och är medlemmar i Kommunal är i första hand anläggare och tekniker anställda vid Sölvesborg Energi.

Katarina Johansson jämför med pandemin, samma noggrannhet krävs exempelvis när personalen tar på och av sig skyddsutrustningen.

Därför skapades avtalet

Krislägesavtalet kom till efter den stora branden i Ljusdalsskogarna 2018 och det användes också under coronapandemin. Syftet är att kunna lösa personalfrågan vid allvarliga samhällsstörningar.

För mer info om vad avtalet innebär, se Kommunals informationssida här (extern länk).