”Omänskligt att städarna inte ska få synas på jobbet”
Det nya avtalet där städpersonalen ska jobba morgnar och kvällar för att inte synas är rent omänskligt. Huddinge kommun har agerat oetiskt och ovärdigt, skriver 59 anställda vid Östra gymnasiet i Huddinge.
På Kommunalarbetarens sajt 16 maj är huvudrubriken ”Huddinges skolor vill slippa städare på dagtid” och rubriken antyder att samtliga rektorer i Huddinge är av den åsikten. Det är fräckt och rent av skamligt av kommunens representanter som genomfört upphandlingen att sedan skylla allt på rektorerna.
Detta är inte sant och vi på Östra gymnasiet blev mycket upprörda och förvånade av artikeln då vår rektor Stefan Vilkman under alla år jobbat för ett inkluderande arbetsklimat där varje medarbetare såsom städpersonal, kökspersonal, bibliotekarie, expeditions/administrativ personal, vaktmästare, pedagoger, elevassistenter, elevhälsan (skolsköterskor, skolkurator, skolpsykolog, specialpedagoger, studie-och yrkesvägledare) skolledning och självklart lärarna är lika viktiga.
Städpersonalen viktig del av skolan
Det är också ett mycket märkligt beslut med bakgrund av att Skolverket i olika seminarier förordat en inkludering av all personal på skolor, då det har en pedagogisk, kulturell och demokratisk viktig betydelse.
Precis som Jeanette Sörman påpekar i artikeln, så har det ett pedagogiskt värde att ungdomarna också ser dem som håller rent och snyggt i lokalerna de använder. Det gör att de respekterar och blir mer aktsamma om sin fysiska arbetsmiljö.
Skolans filosofi har i alla år varit att städpersonalen är en del av skolans elevsociala arbete. De har också av kurator fått fortbildning i hur man kan närma sig och ta kontakt med en elev som sitter ensam.
Städpersonalen har i alla år också varit en viktig del i att se och höra sådant som sker runt om i skolan, inte bara i lektionssalarna. De har sett elever som inte mått bra och drar sig undan och också de ungdomar som känts ensamma och behövts fångas upp av elevhälsan. Eftersom kontinuiteten på städ varit hög under många år lärde eleverna känna de som städade och såg dem som en trygg del av skolans personal. Skolans filosofi har i alla år varit att städpersonalen är en del av skolans elevsociala arbete. De har också av kurator fått fortbildning i hur man kan närma sig och ta kontakt med en elev som sitter ensam.
Oetiskt och ovärdigt
Samtliga yrkesgrupper på skolan bidrar till en helhet som påverkar elevernas arbetsmiljö på ett positivt och utvecklande sätt till kunniga, ansvarstagande och empatiska vuxna.
Valet våra kära medarbetare som arbetar med städ fick av kommunen var mellan följande alternativ: Att gå över till den nya entreprenören med delade turer (morgon och kvällsarbete med flera timmars ledighet mitt på dagen) eller stanna kvar i kommunen, där det inte längre finns städjobb, vilket innebär uppsägning på grund av arbetsbrist. Detta ”erbjudande” känns oetiskt och ovärdigt.
Nu har vi förlorat en del av helheten i vår verksamhet. Viktiga personer som tidigare var en självklardel i arbetsgruppen och arbetskamrater som vi alla saknar.
Nu har vi förlorat en del av helheten i vår verksamhet. Viktiga personer som tidigare var en självklar del i arbetsgruppen och arbetskamrater som vi alla saknar.
Vi har fått nya städare som kommer vid skoldagens slut vilket innebar att den personliga kontakten har försvunnit.
Omänskligt städavtal
Det nya städavtalet med delade turer där städpersonalen ska gå från ett arbete till ett annat och helst inte interagera med någon annan personalkategori är rent omänskligt. De flesta av de nya städarna på skolan har inte svenska som förstaspråk och hur de på jobbet ska få möjlighet till att lära sig det är för oss en gåta, om de inte har någon svensktalande att prata med under arbetstid.
De kommer dessutom inte ha tid för någon fritid eftersom de jobbar jämt, för att inte tala om möjligheten till ett privatliv. Stämmer ganska illa med debatten om att de som ska bo i Sverige ska kunna svenska, när människor inte alls ges chansen till integration utan osynliggörs allt mer.
Vi kräver svar från kommunen
Vi frågar oss och vill verkligen ha ett öppet och ärligt svar från kommunens representanter som är ansvariga för upphandlingen:
- På vilket sätt blev den nya lösningen ekonomiskt fördelaktig för kommunen och för skattebetalarna?
- Hur är förhållandena för de som arbetar med städningen i den nya regin?
Marjut Karlsson, Skolsköterska
Elisabeth Kling, Skolkurator
Sandra Birkbeck, Skolsköterska
Lena Fredsberg, Studie-och Yrkesvägledare
Silja Eriksson, Specialpedagog
Sandra Wessinger, Specialpedagog
Åsa Kaur Tuulik, Kvalitetssamordnare
Sandra Didic, Lärare
Gustaf Wiberg, Lärare
Rosemarie Wahlbeck, Bibliotekarie
Filip Johansson, Lärare
Gordana Stankovic, Förstelärare
Andreas Tsarapatsanis, Lärare
Carolina Torres Guerra, Skolsekreterare
Rebecka Hallberg, Lärare
Saied Gods, Lärare
Benny Slove, Vaktmästare/Pedagog
Markus Pettersson, Programledare och Lärare
Armen Bakir, Lärare
Mikael Sundh, Lärare
Anton Vikström, Lärare
Anders Toll, Lärare
Sallwa Ahmed, Lärare
Carina Envall, Lärare
Katarina Lindwall Kock, Lärare
Lena Ramberg Sörensen, Speciallärare
Sara Kantare Krig, Lärare
Robert Karlsson, Informatör
Håkan Hildingsson, Lärare
Maria Jacobsson, Lärare
Lisa Riström, Förstelärare
Camilla Olin, Pedagog
Osvaldo Alexis Diaz Valdiva, Pedagog
Birgitta Grahm, Skolmåltidsbiträde
Anna Trolin, Lärare
Peter Wolgast, Lärare
Ellinor Linnéll, Lärare
Iriana Martinez Camunas, Lärare
Natalija Palic Bojanic, Lärare
Sarah Holst, Lärare
Maria Erös, Förstelärare och Programledare, Skyddsombud
Maria Källsner, Lärare
Annika Gölén Pineda, Lärare
Reidar Holmen, Lärare
Åsa Ericsson, Lärare
Adam Kridiotis Keay, Lärare
Marilla Altersten, Lärare
Marcus Ekholm, Programledare och Lärare
Milan Didic, Lärare
Annie Olsson, Lärare
Kent Nodemar, Lärare
Gabriella Mosetti Björk, Lärare
Danijela Radosavljevic, Lärare
Jorge Cárdenas, Lärare
Karl-Johan Stigmark, Lärare
Javier Esparza Marquez, Lärare
Sanna Dager, Lärare
Åsa Winqvist, Lärare
Lars Rådvall, Lärare