Jimmy är 43 år och en rutinerad elektriker. Renodlade spårvagnselektriker finns också i Norrköping, medan arbetsuppgifterna i Stockholm sköts av mekaniker med elkunskap.

Vad gör en spårvagnselektriker?

– Lagar elektroniken på spårvagnar. Till exempel kopplingsfel eller om styrelektroniken går sönder, det är väldigt skiftande.

Är det ett roligt jobb?

– Ja. Det är nya saker hela tiden. Det går inte i samma spår hela tiden, det är nya utmaningar. 

Hur kan det variera sig?

– Det är allt från något som har brunnit på vagnen, att vi ska åtgärda det, till att vi har dåliga felbeskrivningar på spårvagnar som kommer in. Vi får ut och provköra spårvagnar på stan. Det kan vara något som mäter hastigheten på vagnen som är kaputt, vi har sensorer som mäter varje hjulpar. Det är aldrig samma fel på spårvagnarna, det är nya fel hela tiden. Det blir inte enformigt. Jag har varit här några år, det är det största skälet till att jag är kvar.

När är det svårast?

– När det är mycket. Just under coronatider är det många som har varit sjuka. Det är mycket vagnar som ska ut i trafik, det är mycket fel på vagnarna. Vi har ju de här berömda italienska vagnarna, M32:orna, de har väl inte hållit den kvalitetsnivå som man kan önska. 

Vilken utbildning har du gått för jobbet?

– Jag har gått el-tele som det hette på den tiden på gymnasiet. Sedan har jag läst elektronik på KY-utbildning.

Vad säger du lönen?

– Snittet ligger väl på 33 – 34 000. Maxlönen är 36 000. Det är väl inte det ultimata, det hade behövt komma upp till 39 – 40 för att ligga på samma nivå som privata.

Hur märker allmänheten av om du gjort ett dåligt eller bra jobb?

– Har vi gjort ett dåligt jobb blir det stopp på stan.

Spårvagnselektriker

Yrkesverksamma: 32

Genomsnittslön: 33 047