”Fem minuter för ett blöjbyte – tio för ett toabesök”
Nattpatrullens körschema är gjorda för dagtid och sommarväglag. Vi möter lervägar, vilt och snart blir det snö och is. Samtidigt är de beräknade tiderna hos brukarna minimala. Fem minuter för ett blöjbyte. Tio för ett toabesök, skriver Marie Eriksson.
I nattpatrullen har vi ett körschema i mobilen där när och var och vad som ska göras vid olika tider står. Vi börjar 21.00 och ska sitta i bilarna 21.15 (just nu 21.05).
Då ska vi ha läst i mobilen eller datorn om alla vi ska till pratat med hemtjänsten om något hänt under dagen (vi jobbar mot flera hemtjänstgrupper), packat bilen med utrustning vi ska ha med, ibland tar vi emot någon som kommer med taxi från sjukhus eller besöker någon akut dålig brukare.
Vi har långa sträckor att köra på landsbygden. Vi är två på ett område lika stort som Blekinge och vi har många som kräver dubbelbemanning.
Körtiderna mellan brukarna är gjorda för dagtid och sommarväglag. Vi jobbar som sagt natt och just nu i mörker. Vi möter lervägar, mycket vilt, dålig mobiltäckning och nu framöver kommer det att bli is och snö. Osandat och oplogat är vardag. (Tydligen går körtiderna inte att förlängas efter årstider och natt.)
Tiderna hos brukarna är minimala, allt för att få in så många som möjligt på schemat. Blöjbyte fem minuter, hjälp till toa 10 minuter och då ibland även dubbelbemanning eftersom det kan behövas mycket hjälp och hjälpmedel.
Varje besök börjar att ticka när vi låser upp dörren med mobilen och då ska skoskydd, förkläden och handskar på efter att vi låst upp. Tiderna hos brukarna är minimala, allt för att få in så många som möjligt på schemat. Blöjbyte fem minuter, hjälp till toa 10 minuter och då ibland även dubbelbemanning eftersom det kan behövas mycket hjälp och hjälpmedel.
Klockslagen våra gamla ska få hjälp ändras var och varannan natt, beroende på var det finns luckor i körschemat. Inget är för brukarna utan bara för att allt ska få plats i körschemat. Går det ihop är allt bra.
Om en behöver gå på toa varje natt runt 02-tiden, kan det en natt stå 00.30 på schemat, nästa natt 02.05 för att natten efter det stå 05.30… Vad är det för hjälp? Konsekvensen blir att de larmar istället och eftersom vi även sköter om alla larm, så får allt kastas om och sedan jagar vi tider resten av natten.
Vi kan få ett larm som tar minst en timme att köra till och behöver man då ringa till sin kollega för att få hjälp, så kan den ha 1,5 timmes körning för att komma. Luckor i körschemat för larm är oftast minimal.
Jag kan inte stå för denna vård längre.
Måltidsuppehåll på natten för att kunna äta och kolla med sin kollega att allt är gjort och hur resten av natten ser ut, behövs inte längre har jag fått lära mig. Kissa i skogen är tydligen också helt okej.
Dagens vård handlar om att köra fort, jobba fortare, inte äta något och helst inte kissa nattetid. För våra gamla betyder det att de ska vara vakna och beredda när vi kommer, de ska kissa fort och somna snabbt.
Jag kan inte stå för denna vård längre.