Poppy plus

(Wow!)

Betyg: 4

Ålder: 3+

Spelare: 1–4

Går ut på: Att lära sig känna igen siffror och att räkna genom att lägga små hundvalpar och siffror i vågskålar.

Plus: Vågen och hundvalparna gör det till en rolig lek att lära sig räkna.
Det går att spela på tre olika sätt beroende på barnets nivå.

Minus: Förpackningen känns billig och allt ligger huller om buller i kartongen.

Övrigt: Man måste inte tävla i detta spel, utan det går bra att spela ensam.

Räkna med bajs

(Nicotext)

Betyg: 3

Ålder: 3+

Spelare: Minst 1

Går ut på: Att lära sig känna igen siffror samt att räkna genom att lägga till eller dra bort bajskorvar.

Plus: Gulliga bajskorvar och bra att det går att spela på två olika nivåer.

Minus: Trots enkla regler finns det otydligheter i dem: vad är en bajskorv och vad är en bajsplutt bland korten? Trots temat kändes spelet inte så roligt.

Övrigt: Enkelt att ta med sig tack vare den lilla och fina förpackningen.

Therapy

(Alga)

Betyg: 3

Ålder: 15+

Spelare: 3–6

Går ut på: Att dels svara på triviafrågor och dels svara på frågor om dig själv och dina medspelare.

Plus: Att spelet innehåller flera olika moment. Man lär sig en del intressant av frågorna.

Minus: Lite för lättspelat och det gick väl snabbt att spela. Vissa triviafrågor har inget alls att göra med psykologi eller mänskligt beteende att göra.

Övrigt: Spelreglerna ger sken av ett spel med betydligt högre ambitioner än vad som är fallet med detta lättsamma – men ändå trevliga – spel.

GW:s Kriminalgåtor

(Alga)

Betyg: 1

Ålder: 8+

Spelare: 1–4

Går ut på: Att ta reda på vem som är skyldig till olika brott med hjälp av ledtrådar om var de misstänkta befunnit sig.

Plus: Kan väl vara lite kul att resonera sig fram till rätt svar. Fyra olika svårighetsgrader.

Minus: Det mesta. Otydliga regler, dåligt designad spelplan, låg omspelsfaktor i och med att antalet gåtor är begränsade.

Övrigt: Pinsamt att Leif GW Persson lånat ut sitt namn till det här. Spela Cluedo i stället.

MIG 0-100

(MIG)

Betyg: 4

Ålder: 14+

Spelare: 2+

Går ut på: Att gissa så nära som möjligt på frågor som alltid har ett tal mellan 0 och 100 som svar.

Plus: Enkelt, snabbspelat och lärorikt.

Minus: En del frågor kan kräva längre erfarenhet än en 14-årings.

Övrigt: Allmänbildande på ett kul sätt. Nu vet jag till exempel vad det kostade att åka upp i Katarinahissen vid Slussen i Stockholm när den invigdes på 1800-talet.

Konstbluffen

(Wonderful times)

Betyg: 1

Ålder: 10+

Spelare: 3–6

Går ut på: Att så fort som möjligt samla på sig konst och/eller pengar till ett värde av 100 miljoner kronor.

Plus: Knasiga namn på fejkkonstverk och konstnärer (t ex Galen hund av Claude Magnet) som man har att deala med i spelet.

Minus: Krångliga regler, svårt att komma i gång, inga förslag till strategier. Sitter med mina konstverk och undrar: vad gör jag nu?

Övrigt: Synd på ett försök till konstvärldens Monopol. Men till skillnad från Monopol finns ingen spelplan, inga roliga stoppkort, inga givna strategier.

Rullande tornet

(Clicko)

Betyg: 5

Ålder: 7+ (men gick utmärkt för testpanelens femåring).

Spelare: 2–5

Går ut på: Att bygga torn genom att i turordning lägga på små pinnar, och inte minst att inte få tornet att rasa. Pinnar som faller blir minuspoäng till den som orsakade raset.

Plus: Enkelt och litet spel. Kan variera reglerna om man vill. Stark ”en gång till”-faktor.

Minus: Spelarna vill aldrig sluta.

Övrigt: Genialt i all sin enkelhet.

Tänk lika

(Wow!)

Betyg: 4

Ålder: 8+

Spelare: 3–8

Går ut på: Att bilda ett ord genom att lägga till ett ord till det som spelkortet visar. Alla har varsin liten skrivplatta och visar samtidigt upp vad man skrivit. De som skrivit samma ord får poäng. Ju fler som tänkt lika, desto fler poäng. 

Plus: Enkla regler, trevliga små whiteboards och barnen har en bra chans att få poäng.

Minus: Eventuellt hade spelet vunnit på att ha någon extra twist, det blir lite enformigt efter ett tag.

Övrigt: Bra träning i ordförråd och stavning (även om felstavade ord också får poäng). Det är roligt att försöka tänka ut vad de andra ska skriva och inte bara gå på sin egen första idé.

Nonsens

(Wonderful times)

Betyg: 3

Ålder: 10+

Spelare: 4–8

Går ut på: Ta ett kort och rita det som står, skicka sedan vidare och låt dina medspelare skriva ned vad teckningen föreställer. Den som gör den roligaste teckningen eller beskrivningen vinner.

Plus: Ett enkelt och roligt spel som lockar till skratt. Deltagarna behöver inte vara bra på att rita.

Minus: Pennorna är ganska tjocka vilket gör att det kan vara svårt att rita detaljer.

Övrigt: Roligt att spela med lite större barn som kan associera mellan bilder och ord. Om man inte kan vara fyra går det att tumma på reglerna och i stället gissa vad medspelaren försökt teckna.

Djungel

(Wonderful times)

Betyg: 4

Ålder: 7+

Spelare: 2–4

Går ut på: Att lotsa sin äventyrare genom tempelruinen, undvika de vilda djuren och hinna först till skattkammaren med den röda rubinen.

Plus: Spännande, snyggt utformat.

Minus: Inget särskilt.

Övrigt: Kräver viss taktisk känsla, yngre barn kan uppskatta spelet men lär ha nytta av en äldre lagkamrat

Penguin Race

 (Wow!)

Betyg: 3

Ålder: 5+

Spelare: 2 (eller flera i 2 lag).

Går ut på: Att ta sitt lag av pingviner över polarisen innan den smälter.

Plus: Roliga inslag med smältande broar av is och salt som kan användas för att sabotera för motståndaren.

Minus: Lite otydliga regler, även för vuxna spelare.

Övrigt: Inget för otåliga spelare – när spelet har packats upp måste broarna in i frysen en stund.