För ett antal år sedan kom Kommunal och huvudmannen X-trafik överens om att införa kontantfria bussar, men trots det är kontanthanteringen kvar. Facket kräver att det blir ett stopp för kontanthanteringen, vilket Svt Nyheter Gävleborg var först med att rapportera om.

–  Det är så idiotiskt att det finns kvar, säger Ulrika Lundström, bussförare och arbetsplats- och huvudskyddsombud på bussföretaget Vy AB, som trafikerar stadsbussarna i Gävle.

Även om det i dagsläget är färre som använder kontanter på bussarna så uppstår det problem i samband med hanteringen, menar Ulrika Lundström.

– Vi har växelkassan i en stor plånbok och när vi tar upp den är den synlig. Det finns en risk att någon kan roffa åt sig.

Ett annat problem är att de bara har en viss mängd växel.

– Vi kan inte ta emot 500-lappar och det vet de flesta resenärer. En del sätter det i system. När någon kommer med en 500-lapp så blir det alltid en diskussion. Det blir vi bussförare som får ta beslutet om de ska få åka gratis. Vad sänder det för signaler till de som betalar? säger Ulrika Lundström.

Hon menar att det bidrar till att bussförarna tappar i status.

– Det är en respektlöshet utan dess like.

Regeringen tillsatte hösten 2019 en utredning för att se om det går att införa ett gemensamt biljettsystem för hela Sveriges kollektivtrafik. Ett förslag ska lämnas den 30 april i år.

Med tanke på utredningen tycker Ulrika Lundström att det också av den anledningen vore läge att ta bort kontanterna.

Fredrik Åberg Jonsson (V), ordförande i hållbarhetsnämnden, som är ansvarig för kollektivtrafiken i Gävleborg, säger till Svt att han inte tror att kontanthanteringen kommer att försvinna helt.

– Det finns andra sätt att arbeta för en bättre arbetsmiljö för förarna. Som jag ser det nu kommer kontanthanteringen att vara kvar, säger han.