Skyddsombud vill slippa biljettkontroller
Arbetsmiljöverket hävde skyddsstoppet för biljettkontroll i Uppsala. Nu överklagar skyddsombudet ärendet till förvaltningsrätten.
– Jag hoppas att Kommunal centralt agerar, säger skyddsombudet Jafar Sarehkhani.
I oktober blev bussföraren Samir Tahir misshandlad av ett gäng ungdomar vid Resecentrum i Uppsala, vilket KA tidigare berättat. När han sa till dem att de måste betala för att åka med bussen överöstes han av sparkar. Bussföraren fick sprickor i två revben, men klarade sig från allvarligare skador.
Efter det lade skyddsombudet vid Gamla Uppsala buss, Jafar Sarekhani, ett skyddsstopp för biljettkontroll vid Resecentrum. Han och Kommunal anser att särskilda biljettkontrollanter borde utföra biljettvisering. Kort efteråt hävde Arbetsmiljöverket skyddsstoppet.
– Vi släpper inte den här frågan. Om det skulle inträffa igen så lägger vi skyddsstopp igen, sa Jafar Sarehkhani till KA.
Nu har Kommunal överklagat skyddsstoppet till förvaltningsrätten.
– Vi har fått höra att handläggningstiden kan ta upp till sex månader, säger Jafar Sarehkhani.
Han anser att det är ”dumsnålt” att inte införa kontrollanter.
– Upplands Lokaltrafik och skattebetalarna förlorar pengar på fusket. Att planka har blivit vanligt förekommande.
Han tror att det blir billigare i längde att införa kontrollanter än att investera i dyra biljettmaskiner. Dessutom höjs biljettpriset varje år och det gör att lågavlönade och fattiga inte har råd att åka buss, menar han.
– Folk har också blivit mer lättkränkta och det går ut över oss bussförare.
I början av nästa år ska facket ha ett uppföljningsmöte tillsammans med arbetsgivaren Upplands Lokaltrafik och Arbetsmiljöverket. Jafar Sarehkhani hoppas att även politiker och tjänstemän kan vara med på det mötet.
– Annars har vi skyddsombud pratat om att bjuda in dem till ett eget möte.
För många bussförare i landet är frågan om biljettkontroll en av de viktigaste frågorna, eftersom kontrollen är förknippad med otrygghet och hot och våld.
– Vi vill kunna ägna oss åt säker körning och att ge bra service i stället för att visera biljetter. Vi vill ha arbetsro. Jag uppmanar fler bussförare, förtroendevalda och att även Kommunal centralt agerar mer i den här frågan. Det är inte kritik utan en vädjan, säger Jafar Sarehkhani.