Förskolan där barnens skapande får styra
Ateljé, musikstudio och bibliotek. På förskolorna i Malmöförorten Nydala står skapandet i centrum. ”Alla barn har en egen berättelse”, säger barnskötaren Hector Leyton.
”Solen är varm i Turkiet”, har Lana Al- Doori, 5 år, skrivit i sin berättelse om när hon reste med sin familj. Berättelsen finns tryckt i boken ”Fantastiska berättelser” som Fröviks förskola gett ut.
I dag är solen varm också i Malmöförorten Nydala. Lana skulpterar tårtor av lera men har tagit en paus för att visa upp boken.
Se barnen på förskolan sjunga här:
På förskolorna i Nydala lägger pedagogerna stort fokus på skapande verksamhet. Fröviks förskola har både en ateljé, ett bibliotek och ett musikrum med mikrofon, trummor, gitarr och andra instrument.
I taket i musikrummet hänger en diskokula och girlanger. Varje rum är tänkt att väcka kreativiteten på olika sätt, berättar barnskötaren och skyddsombudet Hector Leyton.
– Boken vi gav ut är en del av vårt projekt 3 600 berättelser. Vi har 3 600 barn här i området, och alla har en egen berättelse. Men barnen uttrycker sig på olika sätt, en del vill skriva berättelser, andra måla eller spela musik. Vi vill ge barnen många verktyg att uttrycka sig med, säger Hector Leyton.
För tre år sedan antog de tre förskolorna Frövik, Maryhill och Nydala förskola en gemensam vision för sitt arbete. Den kallas ”Barnens värld” och innebär att pedagogerna ska utgå från barnens världsbild. Fokus ligger på skapande verksamhet och att uppmuntra barnens egna idéer för att stärka självkänslan.
Förskolechef Gezim Isufi menar att arbetssättet är extra viktigt i ett område som Nydala. Området klassas av polisen som särskilt utsatt för kriminalitet och det har varit skjutningar i närheten av förskolorna.
– Det är oroligt i området på grund av gängkriminaliteten. Många barn har också föräldrar som flytt från krig och som bär med sig trauman. Ibland är barnen själva nyanlända. Genom visionen vill vi att förskolan ska vara en trygg plats som ger barnen en stark självkänsla, säger Gezim Isufi.
Jag vet själv precis hur det kan vara att vara flykting. Det är en del i varför det känns så meningsfullt att arbeta här.
Förskolans vision har redan blivit till en låt som personalen på förskolorna spelat in och släppt. Nästa projekt är att barnen ska få spela in sina egna låtar i förskolans nybyggda studio. Enligt Hector Leyton har förskolans kreativa fokus också skapat en arbetsmiljö där personalens talanger tas till vara.
– Vi är bra på att se, locka fram och uppmuntra varandras talanger. Alla har en ryggsäck full av fantastiska redskap. Men de kommer inte fram om de inte tillåts att ta plats, säger Hector Leyton, som själv är gitarrist och ofta spelar musik med barnen.
Snart är det dags för lunch och barnen hjälper till att plocka undan sina lerskulpturer från köksbordet. Barnskötaren Aurora Bergmark dukar fram. Hon är konstnär i grunden och sökte sig till Fröviks förskola just för dess skapande verksamhet.
– Vi turas om att utnyttja våra olika kompetenser i arbetet så att alla får göra de aktiviteter med barnen som vi brinner extra mycket för, säger Aurora Bergmark.
I ett av förskolans rum sitter världskartan klistrad över hela väggen. Där finns också en strand med solstol och parasoll, och olika farkoster att ta sig ut i världen med. I rummet kan barnen fantisera om vart de vill resa. Idén kom från barnen själva.
– På våra tre förskolor har vi 100 olika språk. När vi började arbeta med världskartan ville barnen göra berättelser om sina föräldrars hemländer. De flesta är födda i Sverige och har aldrig varit där. Många funderar kring sin identitet och vill lära sig mer om sina hemländer, säger Hector Leyton.
Han kom själv till Sverige som politisk flykting på 80-talet. Att ha varit på flykt som ung är något han tar med sig varje dag i arbetet som barnskötare.
– Nu har vi fått barn till förskolan som flytt från Syrien. Jag vet själv precis hur det kan vara att vara flykting. Det är en del i varför det känns så meningsfullt att arbeta här och få stärka barnen, säger Hector Leyton.
Han tror att både barn och personal får en energiinjektion av att arbeta så mycket med skapande på förskolan.
– Det är spännande varje dag. Vi ser möjligheterna, vill barnen testa något så får de oftast prova. Vill de skapa en strand inomhus så ordnar vi det, säger han och skrattar.
Kreativa tips från Fröviks förskola
- Upprepa. Första gången vi arbetade med att göra egna berättelser var det trevande, men nästa gång kom barnen på fler idéer och berättelserna blev längre och längre.
- Skapande miljöer. Låt barnen vara med och inreda läshörna, musikrum eller ateljé. Låt dem experimentera även utanför planerade pedagogiska aktiviteter.
- Börja tidigt i åldrarna. Då blir det lika naturligt att jobba med konst som att bygga med lego.
- Använd det ni har. Bygg en scen av lastpallar eller odla i konservburkar från köket. Det behöver inte kosta pengar att väcka skaparglädjen.
- Inkludera. Fråga barnen vad de vill göra. Låt dem överraska dig, uppmuntra och genomför deras egna idéer.
- Visa upp. Tryck en bok av barnens berättelser, eller ha vernissage. Det skapar motivation.
- Mångfald. Använd en mångfald av kreativa aktiviteter så att alla barn kan hitta ett uttryckssätt som passar dem. Utnyttja era egna dolda talanger i personalgruppen.