Städaren Anna-Karin Lindström sjukskrev sig den 7 september. Orsaken var utmattning. KA har berättat om arbetsmiljöproblemen för städarna som är anställda av kommunalförbundet Samhällsbyggnad Bergslagen. Städarna känner sig motarbetade av delarna av arbetsledningen och flera har anmält kränkande särbehandling.

– Jag känner mig orkeslös och matt. Det är som att jag har en influensa i kroppen fast jag inte är sjuk. Jag kan sova tio timmar och fortfarande vara lika trött, säger Anna-Karin.

Hon är nu sjukskriven fram till den 16 december.

– Men känner jag mig som jag gör nu kommer jag inte att kunna börja jobba.

När en anställd är sjukskriven har arbetsgivaren ett ansvar för att den sjukskrivne ska komma tillbaka i arbete igen. Det ska finnas rutiner för att kontakta den anställde.

Om en anställd förväntas vara sjukskriven i mer än 60 dagar ska arbetsgivaren upprätta en plan för hur medarbetaren ska komma tillbaka i arbete. Planen ska göras senast 30 dagar från första sjukskrivningsdagen. Enligt Anna-Karin dröjde det till slutet på oktober innan någon ens ringde och frågade hur hon mår. Det samtalet skedde först efter att hon själv hört av sig. Anna-Karin har inte fått ta del av något som visar att arbetsgivaren har en plan för hur hon ska komma tillbaka.

– Till och med Försäkringskassan reagerade när jag var på ett möte. Det är otroligt dåligt skött, säger hon.

Anna-Karin Lindström.

Anna-Karin Lindström.

Möjligheten att komma tillbaka i arbete ökar om arbetsledning har regelbunden kontakt med den som är sjukskriven.

– Det känns ju som att ingen bryr sig om att man är borta. Det här är väldigt illa skött, säger Anna-Karin.

Det är inte bara inom lokalvården det finns kritik mot arbetsledningen. Samhällsbyggnad Bergslagen sköter också bland annat snöröjning, sandning och skötsel av vägar och parker i fyra Bergslagskommuner.

Kent Martinsson är 62 år och arbetade på idrottsavdelningen på SBB och anser att arbetsgivaren inte är bra. Efter att ha arbetat i tio år med att sköta om idrottsplatsen Råssvallen blev han plötsligt flyttad till godsmottagningen.

– Jag har fortfarande ingen aning om varför. Där hade jag ingenting att göra. Det kom kanske två paket om dagen. Jag blev fråntagen mitt körtillstånd och skulle tvätta bilar fast jag inte fick köra dem. Det var så mycket konstigt.

Jag blev fråntagen mitt körtillstånd och skulle tvätta bilar fast jag inte fick köra dem. Det var så mycket konstigt.

Kent Martinsson

Efter ett drygt halvår mådde Kent väldigt dåligt av situationen och började känna smärtor i bröstet och andra symptom på stress.

Sedan ett år tillbaka är han sjukskriven. Under tiden har han fått besvär av sin diabetes och har ett sår som inte vill läka. Senast han hade kontakt med sin chef var i april, säger Kent.

– Hon sa att hon skulle höra av sig, men det har hon aldrig gjort.

Kommunal i Nora som organiserar de anställda på SBB, vill inte kommentera enskilda ärenden, men säger till KA att de har lyft frågan om arbetsgivarens ansvar för ledningen och arbetsledare flera gånger.

– De har rutiner nedskrivna men sedan följs de inte alltid. Där står det att de ska höra av sig redan efter några dagar. Vi kan bara fortsätta att säga till, säger Sofi Stockhaus.

Hon anser att arbetsgivaren måste upplysa anställda om vilka rutiner och regler som finns när någon blir sjukskriven.

– En del kanske tycker att det är jobbigt att arbetsgivaren ringer, men om man får veta varför blir det lättare att förstå, det ska ju vara för att hjälpa.

”Till och med Försäkringskassan reagerade när jag var på ett möte. Det är otroligt dåligt skött.”

Anna-Karin Lindström

Efter att lokalvårdarna larmat till facket om problem med arbetsmiljön håller SBB på att ta fram en utredning som ska vara klar efter nyår. Arbetet med utredningen har blivit omfattande. Kontoret i Nora har fått lämna över till en ombudsman i avdelningen Västra Svealand.

– Allt det här med sjukskrivningarna kommer vi via ombudsmannen ta med i utredningen, säger Sofi Stockhaus.

Samhällsbyggnad Bergslagen har rutiner för hur kontakt mellan sjukskrivna och arbetsgivaren ska ske, säger avdelningschefen Thomas Kullberg, som inte vill kommentera enskilda ärenden.

– Vi ska höra av oss kontinuerligt. Det är något som vi tar upp med jämna mellanrum med arbetsledarna. Det är glasklart och en sådan sak vi ska göra, säger han.

Informerar ni anställda om hur rutinerna ser ut?

– Det är sådan information som ska ges. Man kan inte kräva att varje individ är insatt.

Vad tänker du om att rutinerna har brustit i de här fallen?

– Det är beklagligt att det inte har gjorts. Jag kan inte säga något om enskilda fall, men jag kommer att kontrollera med mina närmaste och se vad som har hänt och inte har hänt.