Hemtjänstens lokal på Redbergsvägen har smala korridorer med pappersfyllda fack på väggarna. I samlingsrummet finns hyllor med pärmar, ännu mer papper. Men nu är dokumentationen på väg in i telefonerna – vid årsskiftet inför Göteborgs stad mobilt arbetssätt.

Maria Häljestig är IT-ambassadör på hemtjänsten i Örgryte-Härlanda. Hon har delat ut en Iphone till alla kolleger och lär ut hur den fungerar. En utmaning är skiftande förhandskunskap – en del har aldrig hållit i en smart telefon. Och medan vissa tycker att teknik är spännande ser andra mest svårigheter.

– Så fort jag fått på mig arbetskläderna ber någon om hjälp. Ofta är det telefoner som hängt sig eller inloggningsproblem, systemen är inte hundraprocentiga än.

En farhåga jag hör hela tiden är att vi förlitar oss så mycket på tekniken att det tar tid från de gamla. Det gör det inte.

Maria Häljesten

Telefonen innehåller känslig information om omsorgstagarna och är låst till Göteborgs stad. Det krävs både ett personligt id-kort (SITHS) och en kod för att öppna Iphonen, dessutom har arbetsapparna separat sexsiffrig inloggning. Det är en del att hålla reda på för personal med redan pressat schema.

– En farhåga jag hör hela tiden är att vi förlitar oss så mycket på tekniken att det tar tid från de gamla. Det gör det inte. Mina omsorgstagare märker oftast inte ens av telefonen, säger Maria.

Under våren har hon fokuserat på att lära ut Plugo. Appen visar till exempel den senaste versionen av dagens schema och samlar in underlag för hur mycket omsorgstagarna ska betala. Besökstiden mäts genom att undersköterskorna checkar in och ut via appen. Men den rutinen är inte helt lätt att få in.

– Tyvärr använder inte alla appen i dag, så jag får tjata en del. De kan börja på morgonen, men glömmer av det sedan. Eller så tycker de inte att de hinner, trots att det tar runt 30 sekunder totalt.

Närmast ska Maria lära ut appen Treserva, där det bland annat går att läsa genomförandeplaner, skriva dag­anteckningar och hitta uppdaterade telefonnummer till anhöriga. Medarbetarna slipper gå till kontoret för att söka information eller ringa administratörerna om det händer något akut.

Maria Häljestig.

Maria Häljestig.

Tjänster inom välfärdsteknik är också på ingång. En är nyckelfria lås: en dosa på vredet gör att dörren går att öppna med telefonen.

– Jag tror det blir kanon. Vi slipper hantera alla dessa nycklar och vara rädda för att tappa bort dem eller bli bestulna.

Men telefonerna har mött kritik. De är dyra, 18  000 kronor styck för tre års leasing enligt Göteborgs-Postens granskning, och skapar stress enligt vissa.

Utanför hemtjänstlokalen rasslar spårvagn 8 förbi. Snart startar kvällens skift. Maria drar upp sin Iphone och loggar in. I Plugo syns detaljerna för de 16 besöken och vad hon ska göra hos varje person.

Maria Häljestig tycker att tekniken förenklar. Hon tror också att IT-stöd och välfärdsteknologi kan göra det mer eftertraktat att jobba inom hemtjänsten.

– Bland många yngre har yrket fått en negativ klang, men när tekniken kommer in kan de se att vi ändå jobbar lite mer modernt nu.

Attraktiv hemtjänst

1 januari 2019 inför hemtjänsten i Göteborgs stad ett mobilt arbetssätt. Medarbetarna har en Iphone med appar för planering, uppföljning, schema, anteckningar, säkra meddelanden med mera.

● Knappt hundra undersköterskor är IT-ambassadörer, ett fördjupningsuppdrag som går ut på att utbilda kollegerna inom IT-stöd och tjänster inom välfärdsteknik, till exempel digitala trygghetslarm, nyckelfria lås, bildkommunikation och positioneringslarm.

● Digitaliseringen ingår i Attraktiv hemtjänst, ett nytt arbetssätt som bland annat ska göra yrket mer lockande.

 

Tre plus med ett mobilt arbetssätt:

  1.  Kvalitetssäkring. Snabb tillgång till korrekt information: allt finns i mobilen.
  2. Trygghet. Kan berätta för brukaren vem som kommer på nästa besök.
  3. Synlighet. Extrasysslor utöver schemat kan föras  in i systemet.

 

Maria Häljestig

Ålder: 50 år.

Familj: Ensamstående.

Bor: I villa utanför Kungsbacka.

Intressen: Data, IT, konståkning, djur och natur.