Jenny Hammenstig Lundgren, ombudsman på Kommunal.Jenny Hammenstig Lundgren.
Foto: Johan Laurén

Varför en kampanj?
  – Man försöker testa massor med olika saker för att få medlemmar. LO låter Novus göra undersökningar varje halvår, de visar att 60 procent av de som är medlemmar kan tänka sig att rekommendera andra att bli det. Där har vi en guldgruva som vi vill stimulera.

Varför får både den som värvar och den som blir värvad presenter?
  – Det är ett sätt att få dem att ta steget. De flesta är inte med för att ingen har frågat dem. Att den nya medlemmen får en present är en bonus för att den tar steget just då. Jag tror inte att presenten i sig är viktigt om du är motiverad att binda upp dig till ett medlemskap i ett fackförbund.

Varifrån fick ni idén?
  – Vi har tittat hur Vision och Unionen gör. Avdelningarna har testat med Trisslotter, OK- och biocheckar. Och sett att det ger bra resultat. Vi får fram ambassadörer, personer som är bra på att värva men som inte varit synliga förut. Vi körde den här kampanjen i juni, juli och augusti. Men nådde inte ut till medlemmarna, Facebook var inte det bästa sättet. Vi hann inte annonsera i Kommunalarbetaren som vi gjort nu. Nu kör vi också en sms-kampanj, direkt ut till uppemot 200 000 medlemmar.

Hur många nya medlemmar ska kampanjen ge?
  – I somras fick vi cirka 1 100 medlemmar. Nu hoppas vi självklart på minst lika många och helst fler fram till den 28 februari 2014.

Vad kostar kampanjen?
  – Det beror på hur många medlemmar vi får. Kostnaden för premierna går på runt 100 kronor, värvar man en medlem blir det alltså 100 kronor gånger två. Självklart tillkommer administration och annonsering.

Hur gör man om man inte har tillgång till dator?
  – Många medlemmar har tillgång till dator. Om man inte har det kan man vända sig till sektionen som hjälper till.