På Koppargården i Vällingby bygger Louise Stenbro, Maria Comeau och Ingela Comeau upp scenografin. Sängen, pappers-tv:n, gåbocken och den övriga rekvisitan har hängt med under de sju år de turnerat runt med föreställningen. De har hunnit spela för hemtjänstpersonal, läkare, ambulanssjukvårdare och politiker.
   – När vi började var det en ganska chockartad föreställning. Nu har verkligheten kommit i kapp. Många vet att det faktiskt kan gå till så här, säger Louise Stenbro.

Med sin föreställning hoppas de på att väcka diskussion om hur bemötandet i vården går till.
   – Vi vill få personalen att fortsätta reflektera och prata om det här på sina arbetsplatser, säger Ingela Comeau.
   Koppargårdens personal slår sig ned i de utplacerade stolarna framför scenen. Det har stormat kring det här boendet senaste året: Caremaskandalen har det stått på tidningarnas löpsedlar. Nu drivs boendet i kommunal regi. Därför är det extra roligt att de blivit inbjudna just hit, tycker teatergruppen.

På scenen stövlar vårdbiträdet Nettan in hos den gamla damen Lilly Torstensson. Nazarena har sin första dag på jobbet och ska lära sig hur det går till. Nettan serverar gårdagens smörgås, talar över huvudet på Lilly och tar privata telefonsamtal. Trots att hon är tveksam till en början gör Nazarena ändå som Nettan säger. Hon borde ju veta. På många sätt är det som händer på scenen tragiskt, ändå lockar det till skratt.
   – Humor avväpnar och gör att publiken kan ta till sig budskapet, menar Maria Comeau.
   – Hittade ni några fel? Inleds den efterföljande diskussionen.

Det enda Nettan gjorde rätt var att lyssna när Lilly berättade om sin son, tycker personalen. Fel hittar de massor av.  
   – Nettan är oprofessionell och nonchalant säger någon.
   – Skulle du vilja bli behandlad som du behandlade Lilly? konfronterar en annan personal Louise Stenbros karaktär.  

Ändå är det inte många av dem som räcker upp handen på frågan om de själva vågat säga till i Nazarenas situation. Inte under första dagen på jobbet, då gör man som man blir tillsagd.
   Att skådespelarna själva jobbar inom vården tror de är en viktig beståndsdel i succén.
   – Det är odiskutabelt om det som sker på scen har hänt eller inte. Det vet vi alla att det har gjort, då kan vi utgå från det, säger Maria.
   Under pjäsens andra del ska publiken göra en rätt version av vårdbesöket. Lite tveksamt går två kvinnor upp på scenen. Lugnt och sansat hälsar de på Lilly Torstensson och hjälper henne till toaletten och ger henne den frukost hon faktiskt vill ha.
   – Det är inte ett lätt jobb ni har och det gäller att värdesätta det, säger Maria Comeau.

Responsen på pjäsen har nästan
odelat varit positiv. En enda gång har det hänt att någon reste sig och gick. När de spelade i Sundbyberg infördes en nolltolerans mot Nettan, det vill säga dåligt bemötande. Spotlight ingår även i en referensgrupp för Socialstyrelsen som på uppdrag av regeringen ska ta fram en ny utbildning om bemötande inom vården. Förhoppningen är att deras pjäs ska bli en obligatorisk del av den. Det är inte en flytande svenska som är det viktigaste, bra bemötande handlar om att ta sig tid och lyssna.  
   – Man måste ha en grundläggande förmåga att kommunicera, säger Ingela Comeau.