Inspirerad av Dantes klassiker från 1300-talet skrev Erik Holmström ”Den nya gudomliga komedin” som spelas på Turteatern i Stockholmsförorten Kärrtorp. Dantes bok är ett moraliskt verk med kristen agenda.
  – Jag funderade på vilka som skulle hamna i helvetet idag och vad är vår religion? Det är arbete. Religion är när man inte ifrågasätter. Och det är extremt sällan någon ifrågasätter att jobb är något positivt.
  – Så fort jag sätter på tv:n eller radion så handlar det om hur vi skapar fler jobb. Men är det något positivt att vi ska jobba mer? Borde vi inte fråga hur vi får det bättre i stället?

I pjäsen är det Ida som leds genom helvetets olika kretsar – precis som Dante – förbi skärselden och slutligen paradiset. Erik själv spelar Idas ledsagare. Hos Dante heter han Vergilius. Här heter han Sven Otto Littorin.
  Erik vill med pjäsen kritisera både alliansen och socialdemokratin. Både LO och Svenskt Näringsliv.
  – Båda är ju för att man ska skapa fler jobb.
  I pjäsens helvete straffas de som är sjuka, de som älskade semester mer än jobbet, de som hoppade av gymnasiet och de som genom tiderna har kritiserat arbete. En av dem är forskaren Roland Paulsen som skrivit boken ”Arbetssamhället”. Den beskriver att vi jobbar mer än någonsin, samtidigt som behovet av arbete aldrig varit mindre tack vare tekniska framsteg. Boken blev grunden för pjäsen.

I skärselden finns de arbetslösa, de som måste ändra på sig för att komma till paradiset. Och i paradiset talar man inte om jobb, där har livet blivit ”24 seven” och man talar om kreativ sömn.
  Erik Holmströms utopi är att jobba så lite som möjligt, med något som samhället behöver, för att kunna syssla med teater på fritiden.