– Det är alldeles för lite produktplacering i dagens film.
Orden är Anders Birkelands. Han är filmproducent och hans senaste film heter Göta Kanal 2.
Produktplacering innebär att ett företag betalar rundhänt för att firmanamnet ska synas i filmen. Det kan exempelvis handla om att ICA betalar ett antal miljoner kronor för att man fem gånger i filmen ska handla i en ICA-affär.

Exemplet med Hamilton som alltid använde sitt Statoilkort har blivit ökänt, men håller redan på att överträffas av förekomsten av Findus i nya Göta Kanalfilmen.
– Det är väldigt kul att gå till en livsmedelsaffär och köpa Findus Göta Kanalmål, säger Anders Birkeland.
Räkna med att det inte är en tillfällighet att han använder ordet livsmedelsaffär, istället för att säga Konsum eller ICA. Det kostar att nämnas av Birkeland.
– Hela Loffe Carlssons rollkaraktär går ju ut på att nämna Findus vid namn, säger Roger Wilson, filmjournalist och ler.

Filmen Göta Kanal 2 hade en inspelningsbudget på 33 miljoner kronor. 6 miljoner av dessa kom från produktplacering.
– Det här var första gången vi gjorde det riktigt organiserat. Vi hade en konsult som jobbade enbart med att sälja in varumärken i filmen.
Han säger att han som producent till slut nästan fick dille på produktplacering.
– Vi hade kanske inte behövt ha med så många Finduspaket. Men det finns inget värre än att investerarna inte blir nöjda. Jag kunde säga ”nu jävlar måste de tanka på en Preem-mack”.
Anders Birkeland säger att även om produktplacering blir viktigare och viktigare förekommer också en hel del sponsring utan att loggorna syns i bild.
– Tele 2 ville inte synas. De har istället använt filmen på andra sätt i sin egen marknadsföring.
Men är du inte rädd för att publiken ska tycka att det känns lite billigt när Loffe Carlsson seglar förbi en Findusboj, liksom så där bara av en slump?
– Publiken skiter fullständigt i det. Statoil till exempel var väldigt nöjda med Hamiltonfilmerna.
Påverkas inte filmarnas självständighet av att ett utomstående bolag går in och har åsikter på att karaktärerna måste tanka hela tiden, eller äta frysmat?
– Ingen privat investerare lägger sig i hur filmen ser ut, de får inte ens se manus, bara ett prospekt, säger Anders Birkeland.
Han är säker på att produktplacering är här för att stanna:
– Vi har egentligen inget val. Det finns ingen annan väg.