OBS! Artikeln är från 2002. Aktuell information om vad som gäller vid jobb på semestern finns här.

Era frågor handlar i stort sett om samma sak, så jag ger er båda samma svar:

Enligt avtal som gäller inom kommuner och landsting, AB 01, bör den anställde få en ledighetsperiod om minst fyra veckor under perioden juni-augusti. Om det finns särskilda skäl kan arbetsgivaren efter förhandlingar med facket förlägga semesterperioderna även till maj och september eller del av dessa månader.

Om man överenskommer lokalt, om den anställde begär det eller om det finns särskilda skäl, kan semestern förläggas till annan tid.

Det ska upprättas en semesterlista där man får ange sina önskemål om huvudsemestern. Sedan ska arbetsgivaren meddela sitt förslag till den anställde och till facket lokalt vid tidpunkt, som man överenskommit lokalt. Facket har rätt att begära förhandling enligt MBL §12 inom 10 dagar från det att man fått förslaget.

Det bästa ni kan göra är att ta kontakt med Kommunal lokalt och fråga vad man kommit överens om när det gäller semesterförläggning och hur det ska gå till.

Semester ska tas ut i samråd med arbetsgivaren. Det finns inget som säger att man som anställd helt själv kan bestämma när man ska ha semester.

Däremot har man rätt att få besked om att man beviljats önskad semester eller inte. Det bör ske inom 14 dagar vid kortare semester. För övrigt gäller ovanstående. Jag menar, att om man inte får något besked kan man anse semestern beviljad. Man ska inte nöja sig med ett ”jag vet inte-svar” från sin chef.