– Man är på jobbet för att vara i sina yrkesroller – det är det primära. Om det sedan leder till vänskap så får det väl göra det, säger Barbro Lennéer
Axelson.

Hon är universitetslektor i socialt arbete vid Göte­borgs Universitet, och har bland annat skrivit boken ”Arbetsgruppens Psykologi”.

Med våra arbetskamrater behöver vi kunna tala ärligt om sådant som är svårt och känsligt i jobbet. Men för det behöver vi inte vara personliga vänner, anser Barbro Lennéer Axelson.

– Man kan ha jättegoda relationer med personligt inslag utan att vara vänner för den skull.  

 

LOTTA: ”Roligare om man är vänner”

 

Det är väldigt olika hur man definierar ”vän” och ”vänskap”. Vissa sparar orden för ett fåtal nära vänner. Andra använder ordet mer frikostigt. Det är bland annat därför folk tycker olika om vänskap på jobbet.

Men generellt gillar svenskar att ha vänner på jobbet, mer än man gör i många andra länder. Det visar bland annat en studie som karriärnätverket Linkedin gjorde 2014. 

Barbro Lennéer Axelson tror att det kan bero bland annat på att det är många som lever ensamma i Sverige.

– Då ligger det nära till hands att vi utvecklar vänskapsrelationer på jobbet, som sedan även kan övergå till privat vänskap och umgänge. Lever man familjeliv finns helt enkelt inte samma tid att gå på after work, säger Barbro Lennéer Axelson.

Hon tror också att den svenska arbetsmiljön är en bra grogrund för vänskap:

– Vi har under flera decennier försökt att förbättra vår psykosociala arbetsmiljö, vilket gör att också kommunikationen mellan arbetskamrater förbättras. Och så har vi våra berömda kafferaster inte att förglömma…

 

MAGGAN: ”Inte alltid vi tycker likadant”

 

Linkedins undersökning visar också att vi ser olika på arbetsrelationer i olika åldrar. Unga personer är mer benägna att tala om privata saker med arbetskamrater än vad äldre är. 

– I den åldern blommar nog vänskap på jobbet mycket mer än i andra åldrar. I ungdomsåren kan det vara kul och trivsamt helt enkelt. Sedan med åren har man sett en del avigsidor, säger Barbro Lennéer Axelson. 

Vad är då avigsidorna med vänskap på jobbet? En är att det är svårt att vara lika god vän med alla. 

– Det behöver absolut inte leda till mobbning, men det är trist nog att känna sig utanför, säger Barbro
Lennéer Axelson.

En annan är att konflikter på jobbet kan bli svår­are ju fler områden man har relationer på.

– På mindre orter där det finns få arbetsplatser är man inte bara arbetskamrater utan också grannar, kanske släkt, har barn på samma skola. Mestadels går detta utmärkt, men blir det konflikter så kan dessa bli nog så svåra, påpekar Barbro Lennéer Axelson.

 

NINA: ”Måste lära mig hålla distansen”

 

Det finns undersökningar som visar på stora vinster med vänskap på arbetsplatsen. Till exempel visade en amerikansk undersökning att arbetsgrupper där folk var nära vänner presterade bättre. Orsaken var att vänner är trygga med varandra och vågar säga till när någon gör fel. 

Men det kan lika gärna bli tvärtom: att man inte vågar säga emot sin vän, för då sätter man sin relation på spel.

– Det kan vara mer känsligt just för att man är vänner och enbart vill ha stöd, inte kritik, påpekar Barbro Lennér Axelson.

Vänskap påverkar arbetet, men det är tvärtom också – att jobba tillsammans påverkar vänskap­en:

– Jag känner till flera fall där vänner börjat på samma jobb och trott att det ska bli så bra, men man var mer olika än man trodde. Den ena är kanske också mer beroende av den andra, vill sitta vid samma kaffebord och så vidare, och vännen kan då bli ett ”påhäng” , säger Barbro Lennéer Axelson.

Sammanfattningsvis tycker Barbro Lennéer Axelson att om man har bra vänner på jobbet och är nöjd med det så är det inget problem. Men har man inte vänner på jobbet behöver man inte bekymra sig för det.

– Det viktiga är att skapa bra relationer – det är det man behöver på ett jobb.

 

Originalet. Tv-serien Vänner är en av världens mest framgångsrika komediserier. (Foto: HBO)

 

Illustration: Sofie Marklund

3 steg till vänskap på jobbet

Vänskap mellan arbetskamrater utvecklas i tre tydliga steg, visar amerikansk forskning:
1. Man jobbar nära varandra, samarbetar.
2. Man talar om saker som inte har med arbetet att göra.
3. Man berättar om sina problem, hemma och på jobbet.
Källa: Workplace Friendship in the Electronically Connected Organization, 2012.

Vårdjobbare ses mer på fritiden

Forskning visar att personer som jobbar i vårdyrken umgås mer med arbetskamrater på fritiden än andra.
– Min förklaring är att ens vårdarbetskamrater bäst förstår de problem man vill diskutera. Andra vill helt enkelt inte höra om den vardag man konfronteras med i kontakten med patienter som kan ha svåra problem, kommenterar Thöres Theorell, professor emeritus vid Stockholms universitet.