Vårdnära service ger tid till patienterna
Mer tid åt patienterna och ett lugnare arbetstempo. Det är resultatet sedan Vårdnära Service infördes på Östersunds sjukhus.
– Det höjer vår status att vi får göra det vi faktiskt är utbildade till, säger Helena Palm, undersköterska.
– Ni skulle ha varit här förra veckan. Då var det full rulle med många oroliga patienter som var ute i korridoren och ropade. I dag är det lugnt, säger Helena Palm.
Helena fäster med van hand elektroder på en patients kropp för att läsa av hur hans hjärta slår. Papper som visar hjärtslagens frekvens skrivs sedan ut direkt för att rapporteras till doktorn. Helena är undersköterska och har jobbat på Ortopedavdelningen på Östersund sjukhus i nio år.
Här jobbar 19 undersköterskor, som de senaste två åren har fått mer tid att ägna sig åt patientvård. Anledningen är att arbetsmodellen Vårdnära Service infördes. Städ, transport, förrådshantering och kost tar annan personal hand om. Det innebär att vårdpersonalen får ägna sig mer åt patientarbete. Helena har svårt att föreställa sig hur hon hann med alla uppgifter som undersköterskorna skulle göra tidigare.
– När man var inne hos en patient så kunde man tänka ”oj, är det jag som har ansvaret för kaffet i dag, jag står ju här med en patient!” Samtidigt larmades det från flera andra rum av patienter som behövde hjälp, säger Helena Palm.
Listan på jobb som undersköterskorna skulle hinna med förut kan göras lång. Få upp alla patienter. Koka kaffe i köket. Duka fram frukostvagnen. Duka undan. Köra ner matvagnen till köket. Städa sängar. Beställa till förrådet. Transportera patienter som skulle på röntgen. Kanske packa upp en leverans. Och så vidare. Nu kan de släppa det och i stället ägna mer tid åt vård för patienterna.
– Jag tycker att det är mycket roligare nu när vi får göra det som vi är utbildade till. Det höjer statusen för oss undersköterskor, säger Helena.
I korridoren står Majsan Persson. Hon jobbar med Vårdnära service inom kost och förråd, och nu har hon kört ut matvagnen med brickor, färdiga för undersköterskorna att hämta och dela ut till patienterna. I dag står apelsin- och chiliinbakad fisk på menyn.
– Det märks att vårdpersonalen saknar oss när vi inte är här. De har ju så mycket att göra så det här är en jättebra avlastning för dem, säger hon.
I dagsläget jobbar Vårdnära service-personalen fem dagar i veckan och under dagtid. Helena hade gärna sett att det infördes även på helgerna.
– Då är vi bara två undersköterskor per arbetsgrupp och pass, och det blir väldigt mycket att göra. Så jag hoppas att vi får det på helgerna också, säger hon.
Vårdnära service
Vårdnära service infördes på Östersunds sjukhus successivt under några år med start 2013. I dag finns det på 13 avdelningar.
Arbetsmodellen består av tre delar, transport, städ samt kost och förråd. Tanken är att vårdpersonalen ska få mer tid att ägna sig åt patienterna.
Regionfullmäktige i Jämtland Härjedalen ser över möjligheterna att utöka verksamheten till helgen.