Finns det någon gräns för hur liten en hemtjänstlokal får vara, med tanke på antal anställda? 

SVAR: Nej. Det finns ingen precis gräns, som ett minst antal kvadratmeter för ett visst antal anställda.

Det reglerna säger är i stället att hemtjänstlokalen inte får vara så liten att allt som behöver finnas där inte får plats. Det måste finnas tillräcklig med plats för att till exempel äta, vila och ta paus. 

Det behövs också plats för förvaring, inredning, eventuella hjälpmedel, arbetsutrustning eller annan teknisk utrustning som används.

Hur stor lokalen måste vara påverkas även av utformningen, om det exempelvis är en eller flera våningar.

Fem kvinnor befinner sig på ett kontor; tre sitter vid datorer, två andra i medicinska arbetskläder samtalar. En annan kvinna står nära den sittande gruppen och observerar eller diskuterar.

Hemtjänstpersonal trängs i sliten tvårummare – får ny lokal 2027

Arbetsmiljö

Spelar det ingen roll vilken typ av arbetsuppgifter som man gör i lokalen?

SVAR: Personalutrymmen ska ha en storlek som är anpassad till den typ av arbete som görs där.

Om arbetet i hemtjänstlokalen innebär kraftutövning, som att ni måste bära tunga saker eller arbete där ni behöver vrida, huka eller böja er ned, ska det normalt finnas ett fritt arbetsutrymme om minst 0,8 meter per person. Det är det utrymme en kropp minst behöver för dessa olika arbetsmoment. 

Det kan till exempel vara när du plockar ur diskmaskinen, tar ut pärmar ur en bokhylla eller ger omvårdnad. 

Ett personalutrymme får inte användas för annat, till exempel förvaring som gör det svårt för er att utföra de arbetsuppgifter ni har. Eller som försämrar er möjlighet att vila, gå på toaletten eller äta lunch.

Räcker det med en toalett, oavsett hur många anställda det är?

SVAR: När anställda behöver gå på toaletten ska det finnas tillräckligt med toaletter. Det är grundregeln. I Arbetsmiljöverkets allmänna råd har man dock preciserat det till minst en toalett på 15 anställda. 

Men det är ett minimikrav och funkar det inte på grund av arbetssituationen så kan det behövas fler. 

Ska det finnas omklädningsrum, både för kvinnor och män?

SVAR: Normalt krävs omklädningsrum om du blir smutsig eller svettig av ditt arbete, eller om du behöver använda särskilda arbetskläder. 

Det behöver dock inte vara ett särskilt rum som används enbart som omklädningsrum. Det kan räcka med en stor toalett eller ett annat avskilt utrymme. 

Om kvinnor och män behöver byta om samtidigt krävs normalt också att det finns skilda utrymmen för det.  

Det kravet kan arbetsgivaren bara komma undan om det finns särskilda omständigheter, som till exempel att det är en arbetsplats som bara används tillfälligt, som någon gång per år 

Måste det finnas dusch?

SVAR: Om du blir smutsig eller svettig av jobbet ska det finnas en dusch. Men blir bara en del av kroppen smutsig eller svettig kan det räcka med en tvättplats, som ett handfat. 

Hemtjänsten kan dock hänvisa till ett annat arbetsmiljökrav – att arbetet medför risk för smitta. Då ska det alltid finnas möjlighet att duscha. 

Män och kvinnor ska kunna duscha avskilt – om de behöver göra det samtidigt. 

Är det okej att vi inte har någon plats att äta matlåda därför att lokalen är så liten att lunchrummet används som mötesrum? 

SVAR:  Nej. Det ska finnas rätt utrymme för rätt funktion. Ett arbetslag ska kunna äta under tillfredställande förhållanden, även de som har medhavd mat. Och det ska finnas kylskåp, möjlighet att värma mat och att diska efteråt nära den plats där man äter. 

På Arbetsmiljöverket påpekar man att det är extra viktigt att hemtjänstens personalutrymmen uppfyller arbetsmiljökraven, eftersom de anställda en stor del av dagen arbetar i vårdtagares hem där det inte finns samma möjligheter att vila eller gå på toaletten.

Behöver det finnas ett vilrum?

SVAR: Det ska finnas en möjlighet att vila ostört på alla arbetsplatser. Men det betyder inte att måste finnas ett särskilt vilrum – det kravet ställs bara om det är fler än 50 anställda i lokalen samtidigt. 

Är det färre anställda ska det snabbt gå att skärma av en plats där man kan vila, liggande och ostörd. 

Vad kan jag göra om vår lokal inte uppfyller arbetsmiljökraven?

SVAR: Prata med din närmaste chef och påpeka bristerna. Arbetsgivaren har alltid ansvar för din arbetsmiljö. 

Alla arbetsgivare ska bedriva ett systematiskt arbetsmiljöarbete. De ska undersöka, genomföra och följa upp verksamheten på ett sådant sätt att ohälsa och olycksfall i arbetet förebyggs och en tillfredsställande arbetsmiljö uppnås. 

Kan vi skriva tillbud om vår hemtjänstlokal är för liten?

SVAR: Ja. Om du ser brister på arbetsplatsen ska du rapportera tillbud till din arbetsgivare. Ett tillbud är en rapport om en arbetsmiljörisk. Det kan vara att en person varit nära att skadas eller bli sjuk, men det behöver inte ha gått så långt. 

Rapporter om tillbud är viktiga som underlag gentemot arbetsgivaren för att ni ska kunna få igenom förbättringar. 

Om det är ett allvarligt tillbud, som hotar liv eller hälsa, måste arbetsgivaren anmäla det till Arbetsmiljöverket. 

Arbetsgivaren ska ta fram rutiner på en arbetsplats som beskriver hur tillbud ska hanteras på arbetsplatsen. Vet du inte hur man rapporterar ett tillbud så fråga din chef eller ditt skyddsombud.

Vad ska vi göra om vi rapporterat tillbud och inget händer?

SVAR: Kontakta ditt skyddsombud. Om det saknas skyddsombud kan du ringa sektionen och be att få prata med ett regionalt skyddsombud. 

Det finns ofta en skyddskommitté eller en samverkansgrupp mellan fack och arbetsgivare. Där kan skyddsombuden lyfta upp om det är många tillbud på en arbetsplats. Fråga ditt skyddsombud eller din sektion om bristerna hos er har diskuterats där – och vilka åtgärder som arbetsgivaren lovat. 

Skyddsombud kan begära att arbetsgivaren åtgärdar problemen. Händer fortfarande inget kan skyddsombudet göra en anmälan till Arbetsmiljöverket. 

Du som anställd kan även göra en egen anmälan till Arbetsmiljöverket här.

Om anmälan gäller din egen arbetsplats omfattas den av sekretess. Det betyder att arbetsgivaren inte kan få reda på att det är du som gjort anmälan.  

Källa: Ewa Krynicka Storskog, arkitekt och handläggare på Arbetsmiljöverkets regel-avdelning.

Har ni en för liten hemtjänstlokal? Eller något annat problem med lokalen? Hör av dig till oss här: https://ka.se/tipsa-oss/