Så klär du barnen på förskolan för att undvika förslitningsskador
Att hjälpa barnen på och av med kläderna är ett av de arbetsmoment i förskolan som kan ge personalen belastningsskador. KA har samlat de bästa tipsen för att skona kroppen i hallen.
Förbered kläderna
Att dra på kläder är i längden tufft för händer och fingrar. Underlätta genom att förbereda kläderna. Gör en galongubbe där stövlarna redan sitter fast i galonbyxorna. Det hjälper också barnet att klara påklädningen själv.
Ta hjälp av föräldrarna och gör checklista
Gör en checklista med klädtips som ni kan dela ut till föräldrarna. Det behöver inte vara dyra märkeskläder men anpassade efter vår, sommar, höst och vinter. Det viktiga är att vantarna inte är för tajta, att vinteroverallen går lätt att dra på, att galonbyxorna är tillräckligt vida och går att dra ner över stövlarna. Och gärna att dragkedjan är lätt för barnet att själv dra upp.
Skona fingerlederna
Värk och domningar i händerna är problem som drabbar förskolepersonal. Samla ihop fingrarna och jobba långt inne i handen när du drar på kläder. Där har man mer kraft. Försök också att arbeta med båda händerna.
Titta inte på klockan
Tidspress är ofta orsaken till att man gör fel ergonomiskt. Enligt planeringen ska barnen kanske vara ute klockan 09.00 på morgonen. Men glöm inte att på och avklädning också är en pedagogisk aktivitet – det får ta den tid det tar. Är det dessutom en dag när ni är en personal kort så räcker det kanske att alla är ute kvart över nio eller halv tio.
Dela upp och turas om
Ta några barn i taget i hallen och dela upp er om det går. Låt en i personalen gå ut på gården och möta upp de barn som är klara. Turas om att hjälpa de barn som kräver mer så att du inte får ta de jobbigaste påklädningarna varje dag.
Sitt rätt
Det blir lätt att man sätter sig på huk när man ska hjälpa barn. Men det är bättre att använda en rullpall. Många sitter med böjda knän så att fotleden böjs, och med hela kroppstyngden på underbenen. Det belastar både fotled och knäled maximalt. Ett annat bra hjälpmedel, om ni har en rymlig hall, är påklädningsramper.
Mjuka upp ryggen
Ländryggsbesvär är vanliga i förskolan där personalen böjer ryggen ofta. Passa på att räta ut ryggen när ni är ute. Ställa dig med händerna i svanken och böj ryggen bakåt och sträck ut den.
Kartlägg värken
Prata med ditt skyddsombud och din chef och be om en kartläggning av vilka belastningsbesvär du och dina kollegor har. Kanske är det fler som har problem med handleder, ländrygg och nacke. Låt företagshälsovården göra en bedömning av vad besvären beror på och titta på vilka arbetsmoment som kan bidra till problemen och vad ni kan göra för att förbättra. Arbetsgivaren är skyldig att riskbedöma alla arbetsmoment.
Sätt en kultur
Det är lätt att känna att ansvaret för en bra ergonomi ligger på en själv. Men det är arbetsgivarens ansvar att se till att personalen har kunskaper om hur de ska jobba för att undvika skador. Det behöver tas upp regelbundet på arbetsplatsträffar (APT). Har alla i personalen fått en arbetsmiljöutbildning och vet vilka risker som finns? Påminn varandra om bra arbetsställningar och tekniker.
Organisera rätt
Hur stora barngruppen är och hur bemanningen ser ut påverkar också förutsättningarna för en bra ergonomi på arbetsplatsen. Den som blir stressad får lätt tunnelseende och använder kanske inte de hjälpmedel och tekniker som finns. Prata med ditt skyddsombud om att ta ett helhetsgrepp om arbetsmiljön och se över var på dagen arbetstopparna ligger och hur ni kan organisera för att minska belastningen.
Källor: Anna Thornberg, sjukgymnast och ergonom på företagshälsan för region Västernorrland och Sundsvalls kommun.
Charlotte Wåhlin, biträdande professor och ergonom vid Arbets- och miljömedicin i Linköping, Region Östergötland och Linköpings universitet.