”Sökes: Tjänsteman som går med på våra arbetsvillkor”
Hur skulle det se ut om det var tjänstemännen som hade våra arbetsvillkor och vår arbetsmiljö? Skulle de stå ut med att ha det som oss – vi som håller igång maskineriet Sverige, undrar bussföraren Jimmy Lahti.
SÖKES:
Tjänstemän.
Arbetstider:
05:00 till 20:00 (tre dagar i veckan).
05:00 till 18:00 (två dagar i veckan) och andra tider förekommer direkt utöver det.
Arbetsbeskrivning:
Var beredd att sitta vid skrivbordet 4,5 timmar i sträck. Efter det ta 45 minuter obetald rast, som ska tas i direkt närhet av ditt kontor. Sanitetsanläggningar är minimala. Det finns varken matsal eller butiker i närheten. Värme och kyla kan ändras drastiskt från en paus till en annan, skrammel och gnissel kan förekomma i olika ljudnivåer, din arbetsstol kan bytas ut mot en som inte riktigt går att ställa in så att du kan sitta bekvämt.
Det är alltid tillåtet för kunder att förnedra, missbruka, samt att angripa dig verbalt. Försvarar du dig blir du rapporterad.
Begår du misstag, räkna med att det finns videomaterial som diskuteras, analyseras och bedöms hejvilt på sociala medier. Utförandet av uppdrag för kunder kan leda till höga böter, fängelsestraff eller döden av en medborgare. För detta är du ansvarig.
Arbetet ska gå först
Är du inte färdig med jobbet vid slutet av dagen, förväntas du att jobba tills du är färdig eller sover på kontoret. Vi kan ej säkra kontoret, om något blir stulet därifrån är du ansvarig.
Är jobbet inte färdigt på fredag förväntas du jobba vidare på lördag, även om du har övernattat på kontoret hela veckan, detta är oavsett om du har en familj som väntar på dig där hemma. Arbetet går alltid först.
Månadslön: 20 642 kronor före skatt (som lägstalön).
Vardagen för en busschaufför
Låter detta intressant? Inte? Ändå är detta vardagen för en busschaufför. Tänk på det nästa gång du blir irriterad på bussen som råkar vara i din väg. Vi gör det jobbet vi gör med stolthet och passion.
Dag in, dag ut, i tid och otid är vi är på väg med människor någonstans och ser till att hålla igång maskineriet som heter Sverige.