Det var ett helt vanligt morgonpass. Vårdtagarna skulle få hjälp upp ur sängen och kläder, frukostar skulle ställas fram, sängar bäddas, stödstrumpor på, inköpslistor skulle skrivas och varor inhandlas. Och så var någon som skulle få hjälp att duscha. Inget ovanligt, men hon var ensam med många vårdtagare och uppgifter.

Rutten hon körde ligger i norra änden av kommunen där det, trots att det ligger i Stockholms län, är landsbygd med långa avstånd mellan husen. På tre och en halv timme skulle hon hinna med vårdtagarna och att köra mellan dem.

Ingen lunchrast

– Jag var sen och så otroligt kissnödig, så jag behövde verkligen in till vår lokal i Vallentuna innan jag åkte till affären och handlade. Och det var tjugo-trettio minuter dit.

Tänkte du på att körde för fort?

– Ja, jag visste att jag körde för fort. Jag kände mig stressad och irriterad. Jag tänkte ska det vara så här varje dag till pensionen? Att jag aldrig kan få sitta ner och få min lunchrast? Jag hade inte haft lunch på hela veckan.

”Snälla alla, sluta stressa!”

Debatt

Det är då det händer. Hon kommer körande på en 70-väg och ser fartkameran.

– Jag ser hur det smäller av en blixt och hinner känna: nej! Jag blev förbannad på mig själv liksom. Att jag inte körde lagligt. Jag kan inte ha sparat mer än två minuter på det.

Hon hade kört 77 kilometer i timmen i stället för 70.

– Det kostade mig 1 500 kronor. Otroligt onödiga pengar.

Böter är personliga

Förra året utfärdades över 163 000 böter för fortkörning. Hur många av dem som hänt på arbetstid eller i vilka branscher finns det ingen statistik för. Böter är personliga och går inte till arbetsgivaren utan direkt till den som bryter en lag även om man kör arbetets bil.

Då kan du bli av med körkortet

KA reder ut

– Arbetsgivaren är aldrig skyldig att betala anställdas fortkörningsböter, säger Sussanne Lundberg, arbetsrättsjurist på fackens advokatbyrå LO-TCO Rättsskydd.

Gör du smärre förseelser, som fortkörning i lägre hastighet, tre gånger kan det räcka. Då har man profilerat sig som en bilförare som inte följer regler

Stefan Appelberg, Transportstyrelsen

Lars-Sture Johansson, ombudsman på Kommunal ger ett liknande svar.

– Jag har svårt att se någon situation där man kan kräva att arbetsgivaren betalar den anställdes fortkörningsböter. Det är ditt körkort och ditt ansvar som kör. Det är samma sak om du bryter mot andra trafikregler, som att inte stanna vid stopptecken. Det är du som kan bli av med körkortet.

Många vet att man kan bli av med körkortet om man kör över trettio kilometer i timmen för fort på en sjuttio- eller nittioväg. Men det kan räcka med lägre hastigheter förklarar Stefan Appelberg på Transportstyrelsen som arbetar med att återkalla körkort.

– Gör du smärre förseelser, som fortkörning i lägre hastighet, tre gånger kan det räcka. Då har man profilerat sig som en bilförare som inte följer regler, säger han.

Svårt med parkering

På RoseMari Lodéns arbetsplats finns det fler som fått böter på arbetstid. Någon mer har fått det för fortkörning, men vanligare är att kollegerna fått parkeringsböter.

– Det har nästan alla fått någon gång. Det är lätt att glömma parkeringsskivan om man är stressad och ska handla.

Det är inte heller alltid lätt att hitta parkering för dem som arbetar i centrala delarna av Vallentuna. Och eftersom de inta har några parkeringstillstånd händer det att personal känner sig tvingad att parkera där de inte får.

– Om vi har ett larm och inte vet vad som hänt vill man stanna så nära dörren som möjligt. Det kan vara någon som är riktigt dålig. Får vi böter då så måste vi betala det själva. Så är det bara, säger RoseMari Lodén.

Ont om folk

Hon är skyddsombud och arbetsplatsombud på sin arbetsplats och har särskilt efter att hon själv fick böter pratat mycket med sina kolleger om hur de kör.

– Att de ska tänka på hur de kör och vara försiktiga, det kommer jag fortsätta tjata om. Vi ska köra lagligt och det är ännu viktigare nu när det är halt. Det är lätt att det blir en olycka också.

Det måste ju vara bra att låta turerna ta den tid de tar. Att visa cheferna hur lång tid det faktiskt tar att köra.

– Man hoppas ju på det. Men just nu är folk sjuka hela tiden och vi försöker bara att få det att gå runt. Covid, maginfluensa och sjuka barn. Tjejerna som lägger schemat sliter för att det ska bli bra. De kan säga förlåt i dag blir det tufft, vi kan inte göra på ett annat sätt. Vi har inte tillräckligt med personal.

Vattennivån var fortfarande hög i bilen efter att räddningstjänsten dragit upp den en bit och fått ut Marilena Stelea.

Bilolyckor i hemtjänsten

Bilolyckor i hemtjänsten ökar

Arbetsmiljö

Hon har ett råd till dem som är stressade på jobbet och känner att det påverkar körningen.

– Den där dagen när jag fick böter fastnade jag stressen. Det är jättelätt att göra det. Stanna fem minuter och omfokusera, djupandas. Töm skallen – det försöker jag leva efter själv.