Måste jag använda mitt bank-id på jobbet?
Många känner tveksamhet inför att använda sitt eget bank-id i jobbet. Vad gäller egentligen? Och kan arbetsgivaren kräva att man använder sin egen telefon? KA reder ut vad som gäller tillsammans med Kommunals ombudsman Maria Hansson.
Kan arbetsgivaren kräva att en anställd använder sitt privata bank-id i jobbet?
– Det går inte att svara ja eller nej på det. Om jag får en anställning kan en arbetsgivare kräva att det ingår i tjänsten att använda sitt privata bank-id som legitimation. Det är arbetsgivaren som bestämmer villkoren för anställningen, vissa anställningar kräver att man har bil till exempel. Och då tackar man ja eller nej till jobbet utifrån de förutsättningarna. Men arbetsgivarens krav ska alltid framgå vid anställningen, säger Maria Hansson, förbundsombudsman Kommunal.
Men vad gäller om arbetsgivaren inför krav på bank-id när man redan har sin anställning?
– Om arbetsgivaren vill införa det under en pågående anställning blir det en förhandling. Och då är vårt krav att arbetsgivaren ska tillhandahålla de verktyg som behövs för att klara jobbet.
Om arbetsgivaren menar att den anställde ska använda sin egen mobil, vad händer då?
– Då är det en kostnadsfråga och den anställda ska då självklart få betalt för det. Så fort en arbetsgivare säger ”du ska använda det här programmet” är det klockrent att det inte är min egen telefon jag ska använda.
Vad händer med den som inte har en telefon eller som inte vill använda sin egen?
– Det blir också en förhandlingsfråga: vad händer med den som inte har en telefon eller inte har en telefon med internet? Det måste arbetsgivaren lösa. Det kan till exempel lösas genom att man kanske gör vissa moment i arbetsgivarens dator.
Jag vet att många känner att det är en väg in till deras bankkonton. Men egentligen är det ’bara’ en digital namnteckning.
Om det finns en överenskommelse om att jag använder min egen telefon och den sedan går sönder. Vad gäller då?
– Det går egentligen inte att svara på. Det är inte prövat i domstol så det finns ingen praxis, även om jag tycker att arbetsgivaren borde vara med och betala. Men vår ingång från början är att arbetsgivaren ska stå för de verktyg som behövs i arbetet.
Många känner tveksamhet inför att använda sitt privata bank-id i jobbet. Vad har du för råd där?
– Det finns många missuppfattningar kring bank-id och jag vet att många känner att det är en väg in till deras bankkonton. Men egentligen är det ”bara” en digital namnteckning. Min namnteckning ser ju ut på ett speciellt sätt när jag skriver den. Att använda bank-id är att skriva sin namnteckning digitalt.
Kan det finnas fördelar för de anställda?
– Jag vet att bank-id fungerar bra inom personlig assistans. Tidigare har det hänt att arbetsgivaren ändrat efter att arbetstagaren fyllt i. Där är bank-id lysande eftersom arbetstagaren vet vad den fyller i till Försäkringskassan och vad den kommer att få för lön. Försäkringskassan vet också att uppgifterna kommer från arbetstagaren och inte från arbetsgivaren, säger Maria Hansson.