– Det kom som en chock. Vi var inte alls beredda på att bli uppsagda. Det har varit jättejobbigt, säger Christina Billegaard, en av de två assistenterna.

Det var i samband med att anhöriga till brukaren av olika skäl ville att hen skulle flytta tillfälligt till föräldrahemmet i Tärnaby nästan 25 mil bort. Assistenterna förutsattes att följa med och därför ville Christina och hennes kollega Josefine Brantmo kolla med Kommunal vad som gällde ur arbetsmiljösynpunkt med resor och tillgång till personalutrymme till exempel. Till saken hör också att det även skulle ingå resor till en sommarstuga ytterligare 7 mil därifrån, ett betydligt mindre hus.

– Vi visste inte hur det var i den stugan om vi hade rätt till assistansrum, hur vi skulle ta oss dit och allt sånt där. Det kom nya frågor, säger Josefine Brantmo.

Kommunals regionala skyddsombud, Anna-Lena Wilhelmsson, gjorde en begäran om åtgärder enligt arbetsmiljölagen, en så kallad 6:6a-anmälan, med krav på riskbedömningar bland annat för resorna och arbetet i den nya arbetsmiljön.

Efter ett par veckors diskussioner mellan Kommunal och arbetsgivaren God Assistans, kom beskedet att de båda assistenternas anställningar skulle avslutas.

– Vår chef sade att anhöriga tyckte att det blev för omständligt så de valde att säga upp oss. Vi har inte riktigt fått veta varför vi fått sparken. Vi har inte gjort något fel. De har inte tyckt att vi gjort något fel tidigare, säger Christina Billegaard.

Deras före detta chef Malin Ericson hänvisar alla frågor om detta vidare till sina egna chefer.

Christina Billegaard.
Christina Billegaard.

Ann-Marie Stolberg, vd vid God Assistans i norr, säger att de anhöriga ville avsluta anställningen och att man följt avtalet (med Sobona) där det framgår att särskilda skäl kan anges om man vill att en anställning ska upphöra.

– Kundens företrädare har valt att avsluta anställningarna på grund av särskilda skäl enligt kollektivavtalet, säger Ann-Marie Stolberg.

Vad jag förstår var kund och anhöriga nöjda med assistenterna och inga klagomål hade hörts innan, varför avslutades anställningarna då?

– Det kan jag inte uttala mig om, det är kundens företrädare som valt att avsluta anställningarna.

Det kan ju se ut som att orsaken är att assistenterna kontaktade facket för att det fanns oklarheter när det gällde arbetsmiljön?

– Det är väldigt tråkigt om det ser ut så. Vi tycker att vi har ett gott samarbete med facket och vill att våra medarbetare ska trivas på jobbet och ha en god arbetsmiljö.

Får man kontakta facket utan repressalier om man är anställd som assistent hos God Assistans?

– Ja självklart. 

Men inte i det här fallet?

– De är inte uppsagda på grund av att de varit i kontakt med facket, säger Ann-Marie Stolberg.

Josefine Brantmo.
Josefine Brantmo.

Enligt kollektivavtalet ska arbetsgivaren också undersöka möjligheten till omplacering, något som inte gjordes enligt Christina Billegaard och Josefine Brantmo. Det framgår i alla fall inte av deras uppsägningsbesked.

Kommunal håller just nu på och tittar på ärendet, uppger ombudsman Erik Persson.

6:6a-anmälan har under tiden gått vidare till Arbetsmiljöverket efter att arbetsgivarens svar inte var tillräckligt, enligt Kommunals skyddsombud.

Arbetsmiljöverket kräver att arbetsgivaren måste rätta till bristerna. Senast den 31 maj ska riskbedömningar och handlingsplaner med åtgärder vara klara. I annat fall hotar ett så kallat föreläggande. Det kan i slutändan innebära att företaget får betala vite, en slags böter.

Nu har de båda assistenterna fått nya jobb i Lycksele kommuns hemtjänst men de är besvikna på sina förra arbetsgivare.

– Vi ville inte tjafsa eller bråka, vi ville bara veta vad vi hade rätt till. Det hade vi inte koll på. Vi känner att de tyckte vi var för jobbiga, både chef och anhöriga. Då var det lättare att säga upp oss, säger Josefine Brantmo. 

Kommunals regionala skyddsombud Anna-Lena Wilhelmsson tycker att det som hänt visar hur otrygga villkoren i yrket personlig assistent kan vara.

– Villkoren är dåliga. Det är ett otryggt yrke, säger hon.