Kommunalare hakar på Jerusalema challenge
Var ska det sluta? I ett år har Jerusalema challenge spritts från Sydafrika utöver världen och fortsätter dra in över Sverige.
Samtidigt som pandemin härjat i Sverige har brandstationer, sjukhus, gruppboenden, äldreboenden och ambulansgarage fyllts av beats och dans. De första svenska filmerna med dansutmaningen Jerusalema challenge lades upp i sociala medier i somras, men det verkar aldrig ta slut.
Några av de senaste som lagt upp en video är personal och brukare på dagliga verksamheten Navet i Kramfors.
– Det har varit helt wow, säger stödassistenten Sara Allstedt.
I deras film är både personal och brukare med.
– Vi har många som gillar att synas, så det har varit klockrent.
Nu har flera i samma kommun hängt på och sist i raden är äldreboendet Kaptenen.
– Det var min kollega Susanne Nilssons idé. Vi tränade hemma och sedan träffades vi efter jobbet och spelade in. Chefen stannade kvar och filmade. Det var jättekul, säger undersköterskan Virginia Desamparado Eriksson.
Räddningstjänsten i Hemse på Gotland är några andra som gjort en video de senaste veckorna. Brandmännen där dansar bland annat upp ur en isvak utan att halka.
– Vi hade ju några med som hade kamera som kunde visa stegen. Du skulle bara veta hur roligt vi haft åt det här, säger stationsbefäl Erik Cramér.
De har använt sig av utmaningen för att värva nya deltidsbrandmän och fått några nya intresserade. Han är ganska säker på att Jerusalema challenge kommer att fortsätta ett tag till.
– Vi väntar på att fler stationer ska lägga upp sina videos.
Vill ni öva in dansen själva? Här är en instruktionsvideo:
Jerusalema challenge
Jerusalema Challenge
Vad: Ofta kolleger som dansar till låten Jersualema och lägger upp video på sociala medier.
Låten: Skrevs av sydafrikanska artisten Nomcebo Zikode som sjunger till beats av dj:n Master KG.
Texten: En gospel på zulu där hon ber Gud om hjälp att kämpa.
Dansen: Stegen blev kända i angolanska dansgruppen Fenómenos do Semba youtube-video.
Spridning: 152 miljoner lyssningar på Spotify och 340 miljoner på youtube.