Skånetrafiken hoppas i början av nästa år kunna öppna framdörrarna för bussar som kör stads- och regiontrafik. Vid Nobina och Bergkvarabuss har de provkört bussar med plexiglas installerade för att skydda förarna mot smittspridning.

Men Kommunals skyddsombud vill stoppat försöken. Efter 6.6a-anmälningar till arbetsgivaren begär de nu att Arbetsmiljöverket agerar och står fast vid sitt tidigare föreläggande, efter krav från Kommunal. Antingen i form av ett nytt föreläggande eller ett förbud.

Mikael Olsson säger att de inte känner sig trygga med den konstruktion av plexiglas som nu har testats vid Nobina.

Mikael Olsson, huvudskyddsombud vid Nobina.
Mikael Olsson, huvudskyddsombud vid Nobina.

– Plexiglaset går inte ända upp. Om en lång person hostar kan föraren utsättas för droppsmitta. Och plexiglaset blänker vilket försämrar sikten. Det är trafikfarligt. Vi kräver att bussar med plexiglas måste typbesiktas vilket inte har gjorts.

Han är mycket kritisk till planerna på att öppna framdörrarna på bussarna i början av nästa år.

– Det tänks mer på pengarna än på vår hälsa, säger han.

Kerstin Jakobsen, huvudskyddsombud vid Bergkvarabuss i Ystad håller med.

– Många av våra förare känner sig mycket tryggare med att fortsätta att hålla framdörrarna stängda, säger hon.

6.6a

6:6a är en anmälan som skyddsombudet först lämnar till arbetsgivaren för att få ett arbetsmiljöproblem löst.

Om skyddsombudet inte är nöjt med arbetsgivarens agerande kan anmälan skickas vidare till Arbetsmiljöverket som då kan göra inspektion och eventuellt med hot om böter kräva att arbetsgivaren löser arbetsmiljöproblemet

Kerstin Jakobsen.