Var finns den digitala empatin?
När vi är som svagast, till exempel arbetslösa eller sjuka, förväntas vi ta oss igenom komplicerade inloggningar, ladda ner appar eller chatta med någon robot, skriver Thelma Kimsjö.
Min mamma har aldrig mejlat, skriver författaren Anneli Jordahl i sin krönika. Den handlar om det digitala utanförskapet som över en miljon svenskar befinner sig i. Själv kan jag både mejla och söka mig fram på internet, men det händer ändå att jag skäms över min digitala inkompetens.
Just när jag har lärt mig någon ny finess så dyker det upp en uppdatering som jag har aldrig har bett om och som gör mig förvirrad.
Men ännu oftare blir jag heligt förbannad när vi så kallade användare förväntas skriva in långa OCR-koder för varje räkning som ska betalas (ja, jag vet att det finns autogiro), när jag blir hänvisad till ”Min sida”, som jag heller aldrig har bett om och som kräver ett lösenord jag har glömt eller aldrig skapat.
Ja, jag erkänner gärna att jag är en digital surkärring, som säkert skulle må bra av att lära mig mer om hur min dator och smartphone fungerar. Men jag tror att många håller med mig om att det saknas digital empati i dagens samhälle. När vi är som svagast, till exempel arbetslösa eller sjuka, förväntas ta oss igenom komplicerade inloggningar, ladda ner appar eller chatta med någon robot.
Vi är många, inte bara den miljon som befinner sig utanför den digitala världen, som gärna vill ha någon att fråga ibland. En riktig människa som kan förklara och hjälpa till. Men innan man kan få en sådan kontakt ska man straffas genom att ta sig igenom ett oändligt talsvarssystem och sedan vänta länge på sin tur. Om man inte blir urkopplad och får börja om igen.
I senaste numret av Kommunalarbetaren finns det fyra temasidor om utbildning. På jobbet kan man lära sig massor. Det mesta av min digitala kompetens har jag skaffat mig genom att fråga och få hjälp av kolleger. Tack för ert tålamod!
För många år sedan jobbade jag som vårdbiträde. Helt utan utbildning, men än i dag kan jag vända en patient, tvätta händerna på ett korrekt sätt och byta en kisspåse. Jag lärde mig detta genom att ”gå dubbelt” med ett erfaret vårdbiträde som tog sig an mig och visade mig hur man gjorde.
Runt om i landet görs det dagligen stora utbildningsinsatser ute på arbetsplatserna. Erfarna medarbetare lär upp blivande kolleger. Och unga med bra digital kompetens delar med sig av sin visdom till oss andra.