Vem ska äga bussförarnas toalett?
I februari beslutade Arbetsmiljöverket att bussförarna i Lund måste få en riktig toalett med varmt och kallt rinnande vatten vid en av ändhållplatserna senast den 30 april. Nu vill både bussföretag och Kommunal se över vem som ska äga toaletten.
Skyddsombudet och bussföraren Stefan Qvick lade ett skyddsstopp på att använda den bajamaja som står vid ändhållplatsen Hubertusparken. Strax senare skickade han in en 6:6a-anmälan.
Orsaken var att toaletten ansågs undermålig. Den städades för dåligt och hade bara kallt vatten i en dunk, som vid minusgrader fryser till is.
Stefan Qvick är anställd av Vy Buss AB, som kör på uppdrag av Skånetrafiken. Han har varit missnöjd med toaletten sedan den kom till 2018, inte minst för sina kvinnliga kollegers skull.
– Jag förstår ju att det är svårare för dem. Vi killar kan ju uträtta behoven betydligt enklare om man säger så. Men det är ju inte meningen att man ska behöva ställa sig i buskarna när man har folk i bussen, det är inte okej, sa han till KA i februari.
I februari kom Arbetsmiljöverket med ett glädjande beslut: arbetsgivaren ska se till att bussförarna får tillgång till en toalett med varmt och kallt rinnande vatten. Den ska också städas bättre. Det var ett unikt beslut, som också inspirerade bussförare i Umeå att göra en anmälan.
Enligt beslutet hade arbetsgivaren till den 30 april på sig att åtgärda problemen.
Men, arbetsgivaren hade synpunkter på detaljer i beslutet och därför installerades inte toaletten förrän senare delen av maj.
Orsaken var att arbetsgivaren inte ville att Arbetsmiljöverket skulle bestämma placeringen av toaletten.
– Om busslinjen skulle ändras vill vi inte att det ska vara prejudicerande var toaletten ska stå, då vill vi vara fria att besluta om det själva, säger Gustav Jansson, affärschef på Vy Buss.
Bussföretaget fick rätt. Nu står toaletten trots allt vid ändhållplatsen och är färdig att användas.
Att ni överklagade gjorde ju att bussförarna fick vänta ännu längre på att få en riktig toalett.
– Nej, det berodde på corona. Energibolaget hade inte möjlighet att skicka någon för att koppla in elen förrän för än en och en halv vecka sedan, säger Gustav Jansson.
Han tycker att det finns ett problem med att det blir trafikföretagen som ska lösa toalettbygget. I stället borde toaletten tillhöra linjenätet så att det inte spelar någon roll vem det är som kör, menar han.
– Om man hårddrar det så när vårt kontrakt går ut 2023 så kan vi ta med toaletten och då får nästa entreprenör lösa frågan. Vi är inga byggherrar och det är struligt för ett trafikföretag att bygga en sådan här toalett. Det kan nog bli problem i fler delar av landet, säger Gustav Jansson.
Kostnaden för toaletten landade på uppemot 200 000 kronor.
Han får medhåll av Rosa Andersson som är Kommunals huvudskyddsombud på Vy Buss.
– Hela proceduren är alldeles felaktig. Att bussföretag, kommunen och regionhuvudman inte kan samarbeta om att ordna ett bygglov för toaletten. Kommunen borde tillhandahålla toaletter som bussföretagen kan hyra. Det borde ingå i paketet, säger hon.