Akuten klarade krisen – tack vare undersköterskan
Många svenska sjukhus är i kris och måste ställa in operationer för att förbrukningsartiklar tagit slut. Det beror på att de bytt leverantör. Akutmottagningen på Akademiska sjukhuset i Uppsala kan jobba på som vanligt tack vare undersköterskan Margareta Sandback som förutsåg krisen.
Hur gjorde du för att undvika att era artiklar skulle ta slut?
– Jag har jobbat väldigt länge med det här och jag jobbar heltid som materialansvarig eftersom det går åt så mycket artiklar på en akutmottagning. Jag har alltid fått lägga upp ett extra lager inför långhelger, så jag har alltid jobbat såhär inför påsk, jul och liknande och haft extra vagnar stående. Jag visste att vi skulle få en ny leverantör och beställde extra.
Hur visste du att du måste beställa extra då?
– Det blir alltid så. När man byter leverantör efter upphandlingar av material så tar det ett tag innan det nya företaget får in produkterna. Så man måste planera i förväg, för min del jobbade jag bara som vanligt.
Varför funkade det inte på de andra ställena, där man fått ställa in operationer?
– Det blev jättemånga inställda operationer på Akademiska också, det har varit stabsläge ett bra tag. Jag jobbar bara för akutmottagningen. Vi på akuten har kunnat ta emot våra patienter på vanligt vis, och flera andra avdelningar har också gjort likadant som jag. De andra kanske har missat informationen om att vi skulle byta leverantör. Då fick de lägga akutbeställningar, men vem klarar av akutbeställningar från fem landsting samtidigt? Om alla hade fått informationen om att vi skulle byta leverantör och tipset om att ta hem extra så hade det nog fungerat. Jag fick veta det genom ett informationsbrev som gick till de som beställer.
Hur kommer det funka med den nya leverantören, tror du?
– Det är jättetragiskt att många fått sina operationer inställda men på sikt tror jag att det kommer bli bra. För vår del får vi nu vårt centrallager i Uppsala, tidigare har vi haft det i Mölndal. Ibland fick vi inte med allt för att det inte fick plats i lasten. Så det var inte bara bra med den leverantören heller. Nu kan vi få in saker snabbare om det inträffar något. Vi har inte ytor för att lagerhålla allting. Nackdelen är att det blir 48-timmarsleverans för det blir för dyrt med 24 timmar och då måste jag ha mer hemma. Men jag tror det blir bra. Det var otur i starten för dem.
Du har uppmärksammats i flera medier. Vad har du fått för reaktioner?
– När jag kom till jobbet var det en patient som låg på övervak som applåderade när jag kom. Jag har fått jättemycket fin respons från hela Sverige, de har skickat sms på min privattelefon och sagt att jag gjort ett bra jobb. Det känns kul att få bekräftelse på att jag gör ett bra jobb och jag har fått uppskattning från kolleger som kanske inte alla gånger förstår vad jag gör.
Hur är det annars att ha det jobb du har?
– Det är ett roligt jobb och det är mycket att göra. Det är väldigt viktigt att ha personal på golvet, men har man inte material för att ta hand om patienterna så spelar det ingen roll hur många man är. Det är självständigt och jag kan styra mitt jobb. Förut var jag med i referensgrupper för upphandlingar och det var roligt att få påverka att man får bra produkter. Jag fick materialansvaret 1990 men då hade jag förrådet bara en dag i veckan. Heltid måste jag ha gjort det här tio år åtminstone.