Utländska bemanningsföretag hyr sedan tidigare ut bärplockare och annan personal till den gröna sektorn. I somras anlitade Bergkvarabuss ett portugisiskt bemanningsföretag för att hyra in en förare.

Kommunals ombudsman Mario Gavran säger att förbundet nu vill kartlägga om anlitandet av utländska bemanningsföretag sprider sig till fler branscher på grund av personalbrist och svårigheter att rekrytera i Sverige.

– Det är inte fel att ta in utländsk arbetskraft. Men de ska ha schysta löner och villkor enligt våra svenska kollektivavtal, säger han.

Mario Gavran vet inte hur utstationeringsavtal anpassade för olika branscher ska se ut i detalj, men jämför med det som redan finns inom trafiken.

– Det avtalet följer Bussbranschavtalet när det gäller löner och villkor.

Om det portugisiska bolaget som hyrde ut till Bergkvarabuss åter hyr ut till personal till Sverige, då kommer Kommunal att kräva att företaget skriver på förbundets utstationeringsavtal inom trafiken.

Alternativet är att bolaget blir medlem i Kompetensföretagen som är de svenska bemanningsföretagens arbetsgivareorganisation. Då gäller ett annat kollektivavtal, Bemanningsavtalet, som Kommunal och de andra LO-förbunden gemensamt har med arbetsgivarna.

– Det viktiga är att vi får likvärdiga förutsättningar för alla som arbetar i våra branscher. Vi vill ha ordning och reda, säger Mario Gavran.