”Viktigt att prata om sexuella trakasserier”
Under våren lanserades Schysst stall – ett initiativ för att motverka sexuella trakasserier i hästnäringen. KA besökte Solvalla travskola för att se hur arbetet fungerar i praktiken.
Sommar innebär lugnare tider på travskolan. Många hästar är på sommarbete. Just när KA är på besök är det lägerskola för barn från fem år. I den stora stallbyggnaden står shetlandsponnyer snällt och väntar på att få sele och grimma.
Travskoleansvariga Nicole Melberg hämtar foder i ett rum innan vi sätter oss det lilla köket. På ett sidobord finns ett diplom som visar att Solvalla travskola är ett så kallat Schysst stall.
Bredvid sitter en lapp med uppmaningar om att bete sig respektfullt mot varandra och att arbetsplatsen arbetar aktivt för att motverka sexuella trakasserier. Det är just det Schysst stall handlar om.
Förbundet Svensk travsport har som mål att landets alla 30 travskolor ska vara ”schysta stall” vid årsskiftet. Hittills återstår fyra.
– Det som vi tror blir framgångsrikt är att vi gör det här tillsammans med hela branschen. Det är heller ingen punktinsats utan det kommer att löpa på och materialet från Schysst stall ingår i alla våra utbildningar. Travsporten ska vara trygg, säger Lisa Persson, HR-ansvarig på förbundet.
Med på besöket på Solvalla travskola är också Annethe Axelsson, regionalt skyddsombud för Kommunal. Hon har lång erfarenhet av att arbeta med arbetsmiljöfrågor i hästnäringen. Kommunal är en av parterna som tagit fram utbildningsmaterialet i Schysst stall, som lanserades i mars i år.
– Medlemmar som jobbar i stall tycker det här är bra. Vi måste prata om det. Att det pågått trakasserier och dålig jargong har varit känt länge. Det har varit diskussioner i sociala medier och där har frågan om sexuella trakasserier bubblat upp, säger hon.
Nicole Melberg är arbetsledare för sex anställda, alla kvinnor. Hon har genomgått webbutbildningen för arbetsgivare.
– Jag har introducerat tjejerna för det. Vi har pratat om rutiner för vart man vänder sig om man behöver ta upp vissa frågor. Vi har kommit en bit på väg.
Det viktiga är att det ska vara högt i tak kring frågor sexuella trakasserier och arbetsmiljön.
– Jag vill inte att man ska hyssja ned det igen efter metoo. Det blev jättestort, men man är rädd att det ska lägga sig och bli som förut, säger Nicole Melberg.
För många unga tjejer är det livet att vara i stallet och med hästarna.
– Man kanske vill ta hand om en särskild häst. Det ska inte utnyttjas. Det kan vara en tuff jargong i stallet och det blir lätt en blandning av privat och jobb, säger hon.
De har inte hunnit marknadsföra utåt för elever och föräldrar att de är ett Schysst stall.
– Vi har inte riktigt hunnit. Vi får ta tag i det till hösten, säger Nicole Melberg.
Det är ett bra koncept, att veta hur man ska bete sig och att alla ska bli behandlade på lika villkor.
En av de anställda är 28-åriga Emelie Hillås. Hon har jobbat som hästskötare på travskolan sedan 2012. Att jobba med hästar är hennes drömjobb. Hon blev inte förvånad över metoo-uppropet inom hästbranschen.
– Inte det minsta. Jag har hört saker om andra arbetsplatser.
Även om Emelie inte varit utsatt själv har hon andra erfarenheter som gör att hon tycker det är väldigt viktigt att alla behandlas lika.
Tidigare hade Emelie och de andra anställda en chef som de inte kom överens med. Då mådde Emelie dåligt.
– Jag sökte tröst hos djuren. Det har jag alltid gjort. Jag blev mobbad i skolan och hästarna var som mina vänner, säger hon.
Hon välkomnar Schysst stall.
– Det är ett bra koncept, att veta hur man ska bete sig och att alla ska bli behandlade på lika villkor.
Emelie Hillås tycker att metoo har gjort skillnad.
– Folk vågar faktiskt prata om sexuella trakasserier, säger hon.
Fotnot: Den 28 augusti var 76 stall Schysst stall-märkta.
Schysst stall
”Schysst stall” är en utbildnings- och informationskampanj för att motverka sexuella trakasserier inom hästbranschen.
Den sker i samarbete mellan Kommunal, arbetsgivarorganisationerna Almega och Gröna arbetsgivare (tidigare Skogs- och lantarbetargivarförbundet) tillsammans med branschorganisationerna Hästnäringens Nationella Stiftelse (HNS), Hästnäringens Yrkesnämnd (HYN), Svenska Ridsportförbundet, Svensk Galopp, Svensk Travsport och Lantbrukarnas Riksorganisation (LRF).
Satsningen stöttas av Prevent, en arbetsmiljöorganisation som ägs av LO, Svenskt Näringsliv och PTK.
Kampanjen vänder sig till arbetsgivare, anställda, lärare och personer som besöker stall på fritiden.