Brister i olycksbussens reseplanering
Förra veckan inleddes rättegången mot den bussförare som är misstänkt för vållande till annans död efter bussolyckan i Sveg, där tre skolungdomar avled. Nu visar en granskning gjord av Plus att bussbolaget beräknat körtiden fel på olyckssträckan.
Bussolyckan i Sveg för snart två år sedan orsakade tre skolungdomars död. Förra veckan inleddes rättegången mot bussföraren, som misstänks för bland annat vållande till annans död. Olyckan inträffade på morgonen efter att föraren arbetat hela natten och kört från Skene mot Klövsjö.
Nu visar en granskning som SVT:s program Plus gjort att körtiden som bussbolaget Bergkvarabuss beräknat till 9 timmar är omöjlig att hålla. Redaktionen har själva provkört sträckan mellan Skene och Klövsjö i högsta möjliga fart enligt hastighetsbegränsningarna, och resan tar då 9 timmar och 10 minuter.
Vägarbetstidslagen tillåter tio timmars arbete nattetid men i den tiden ska också hämtning av buss, lastning och avlastning tas in. När det räknas in i Plusredaktionens provkörning blir den sammanlagda arbetstiden 10 timmar och 25 minuter. Redan innan olyckan fanns det anställda på bussbolaget som menade att sträckan inte borde köras av en ensam bussförare.
– Jag tyckte det var för långt att köra. Det är tufft att köra ensam på natten, säger en trafikplanerare på Bergkvarabuss till Plus.
Plusredaktionen har också pratat med fyra bussförare som kört den aktuella vägen. De säger att den faktiska körtiden med buss är mellan 9,5 och 11 timmar nattetid. Bussföraren som körde olycksbussen körde en firmabil mellan Varberg och Skene innan han skulle köra vidare till Jämtland. Det tog nästan en timme att köra, med den tiden registrerades inte som körtid.
Yvonne Chevallerau, ombudsman på Kommunal, är kritisk till Bergkvarabuss agerande.
– Det ska räknas som arbetstid. Arbetsgivaren måste göra ett grundligt förarbete och kontrollera hur den tilltänkta förarens arbetstid sett ut innan körningen och att det finns marginal under körningen. Det finns en massa hänsyn som måste tas innan arbetsgivaren ger en förare uppdraget. Det finns strikta regler om körtider och vilotider, men helheten är oerhört viktig för säkerheten. Här har arbetsgivaren ett väldigt stort ansvar, säger Yvonne Chevallerau till KA.
Bergkvarabuss står enligt SVT fast vid att reseplaneringen är korrekt gjord.
”Bussolyckan i Sveg är en mycket tragisk olycka, som utretts ytterst noggrant av både polismyndigheten och Statens haverikommission. Båda dessa utredningar visar på att företaget följt alla lagar och förordningar, inklusive den reseplanering som är gjord med hänsyn till gällande arbetstids- respektive kör- och vilotidslagstiftning”, skriver Simon Sandberg som är marknadschef på Bergkvarabuss i ett mejl till Plus.
Rättegången mot bussföraren sker i Borås tingsrätt och beräknas ta fyra veckor.