Har LO tappat kontrollen?
”Ta tillbaka kontrollen!” – så lyder LO:s valslogan inför EU-valet som hålls om 100 dagar. ”Det är intressant att det är LO som pratar om kontroll”, säger Anders Svensson, chefredaktör för Språktidningen.
När LO hade ”vanligt folk” som slagord inför riksdagsvalet fick Språktidningens chefredaktör Anders Svensson reda ut vad det egentligen betydde.
Nu är det dags igen eftersom LO redan startat kampanjen inför EU-valet och går ut hårt med sin slogan ”Ta tillbaka kontrollen!”.
– Vilken kontroll är det som har gått förlorad? Det är den första frågan jag ställer mig. För den som inte direkt inser att det handlar om en kampanj inför EU-valet är det lätt att tolka den ironiskt som att Socialdemokraterna – och i förlängningen LO – på grund av januariavtalet och den nya regeringen har tappat kontrollen över arbetsmarknadsfrågorna trots att Stefan Löfven fortsätter som statsminister, säger Anders Svensson.
Han tycker att det är intressant att en facklig organisation som LO pratar om kontroll:
– Kontroll i betydelsen ”behärskning och övervakning av ett skeende” utövas ju i regel av stater och myndigheter. LO:s hållning brukar annars vara att arbetsmarknadens parter ska göra upp om villkor och bestämmelser utan inblandning från politiker.
När man förstår att budskapet handlar om EU-valet menar Anders Svensson att budskapet som sänds är att EU är något som gått snett och behöver rättas till.
– Det är en linje som känns starkt präglad av brexit och allmän skepsis mot EU. LO talar i kampanjen om behovet av ”trygghet för vanligt folk” – vilket precis som mycket brexit-propaganda spelar på föreställningen om EU som ett projekt för samhällseliten.
När lämna EU-sidan ville få britternas röster i deras lämna eller stanna-val var det just ”Ta tillbaka kontrollen” som användes. Den som har sett den aktuella brexitfilmen ”Brexit: the uncivil war” (finns på HBO Nordic) – ett politiskt drama som bygger på verkligheten – får se hur det går till när denna slogan föds. Hur de ville hitta något som förmedlade en känsla.
Filmens huvudperson Dominic Cummings, hjärnan bakom kampanjen, förklarar ”Ta tillbaka kontrollen” så här:
– Att ta tillbaka något betyder att det har tagits ifrån en. Mycket av vår självuppfattning kommer från nostalgi över vårt förflutna.
LO:s kampanjansvarige Johan Ulvenlöv säger sig inte alls förstå jämförelsen med brexitkampanjens ”Ta tillbaka kontrollen!”
– Brexitkampanjen fanns i en helt annan kontext. Det är tre år sedan och den initierades dessutom av högerkrafter.
Men varför har ni valt att använda precis samma ord, samma slogan?
– Vi har en helt annan innebörd. Vi vill krossa högerextremismen och slå vakt om löntagarnas intressen i Sverige och Europa. Svenska kollektivavtal ska gälla i Sverige. Det är den enda innebörden vi har i detta.
Varför valde ni inte en slogan som säger det?
– Den här gör ju det. Bara det att det är en bättre slogan. En bättre mening, säger Johan Ulvenlöv.