Så skriver du en bra jobbansökan
En bra ansökan ökar dina chanser att få drömjobbet. Men hur får du arbetsgivaren att lägga märke till just dig? Susanna Westgren, handläggare på Arbetsförmedlingen, ger sina fem bästa tips.
En jobbansökan brukar bestå av två delar – ett personligt brev och ett CV. I det personliga brevet presenterar du dig själv och berättar varför du söker jobbet. I ditt CV listar du vad du gjort tidigare. Helst ska båda delarna tillsammans inte överskrida två A4-sidor.
Detta bör du få med i ditt personliga brev:
• Vilken tjänst du söker.
• Presentation av dig själv.
• Varför du söker jobbet.
• Kort om vad du gjort tidigare.
• Glöm inte dina kontaktuppgifter!
Detta bör du få med i ditt CV:
Arbetslivserfarenhet
Fokusera på de erfarenheter som är relevanta för jobbet du söker. Har du mycket olika erfarenheter kan du stryka det som inte har med jobbet att göra. Det vanliga är att man skriver i kronologisk ordning med det senaste först. Skriv även tidsperiod för varje anställning, din yrkestitel och kort om arbetsuppgifter.
Utbildning
Även här gäller kronologisk ordning med det senaste först, och att ange tidsperiod. Har du högskoleutbildning kan du skriva namnet på utbildningen, inriktning och kort om innehåll. Vid gymnasieutbildning räcker det att skriva vilket program du gick.
Kurser & praktik
Om du gått någon kurs eller vidareutbildning som är relevant för jobbet du söker kan du skriva det här.
Färdigheter
Om du har några särskilda färdigheter kan du nämna de här. Några kunskaper som är meriterande är:
Datakunskaper: Skriv vilka program du behärskar.
Språkkunskaper: Ange vilka språk du talar i ordningen bäst först.
Förtroendeuppdrag: Är du aktiv i någon förening? Skriv det här.
Körkort: Skriv om du har körkort och vilken klass.
Referenser
Hänvisa gärna till tidigare arbetsgivare eller kollegor. Det går även bra att skriva att referenser lämnas ut på begäran. Se till att prata med dina referenser så de är beredda på att bli kontaktade.
Illustration: Sofie Marklund
5 tips som kan ge dig drömjobbet
1. Anpassa efter jobbet
Varför vill du ha just det här jobbet, och varför vill de ha just dig? Läs på om vad de sysslar med och vem de söker, och anpassa efter det.
2. Kom med exempel
Visa på exempel där dina personliga egenskaper har kommit fram. Är du flexibel och ansvarsfull kan du berätta om en situation i tidigare jobb eller i livet där det visat sig.
3. Kort och koncist
Håll hela ansökan, med personligt brev och CV, till max 1-2 sidor och ta det viktigaste först.
4. Undvik klyschorna
”Spindeln i nätet” kanske går att säga med andra ord? Är du bra på att ”hålla många bollar i luften” kan du i stället säga att du kan jobba med flera arbetsuppgifter parallellt.
5. Var lagom formell
Ofta skriver man lite väl högtravande. Om ansökan leder till arbetsintervju ska man kunna känna igen personen som skrivit brevet. Men håll det informella på en lagom nivå.