Så ska skolmaten bli pedagogisk
Nu ska skolmåltiden bli mer än bara en lucka i schemat. I livsmedelsverkets nya material ”Hej Skolmat”, får lärare och skolrestauranger i årkurs 4-6 tips på hur matsalen blir en pedagogisk plats för eleverna.
Materialet innehåller bland annat övningar som ska ge eleverna mer kunskap om tallriksmodellen, näringslära och mathantering och om olika maträtter knutna till traditioner, högtider och olika kulturer. Meningen är att både lärare och kökspersonal ska involveras i arbetet.
Johan Beer är kökschef och kock på Runstensskolan i Haninge och har, tillsammans med kollegan Daniél Kallonas bidragit med idéer till materialet. I deras kök har man länge arbetat aktivt för att få in pedagogiken i skolmatsalen.
– Just nu genomför vi till exempel ett experiment där vi lagt två äpplen i burkar med olika stor syretillförsel. Sedan får barnen gissa vilket äpple som kommer ruttna snabbast och när den första insekten kommer dyka upp. Det blir både biologi och kemi på samma gång, berättar Johan Beer.
Han menar att arbetssättet gör att skolan blir lärorik till och med på lunchen och matsalen blir en spännande plats att gå till för eleverna. Men han framhåller även vinsterna för personalen.
– Kökspersonalen får ett helt annat värde. Barnen kommer och frågar när vi ska hitta på nästa roliga grej. Och den där känslan av ”vi och de” som kan finnas mellan kökspersonal och lärare försvinner.