Så vill partierna vinna din röst
350 miljoner kronor, mer än en kvarts miljard. Så mycket satsar riksdagspartierna i år på politiskt kampanjande och reklam. Men trots alla pengar och trots allt tal om sociala medier är det gamla hederliga broschyrer och valstugebesök som är viktigast för den enskilde väljaren.
Hört talas om ”internetvalet”? Valet där internet blir det viktigaste sättet att nå väljaren? Låter det som något en valstrateg skulle kunna kläcka ur sig 2014? Kanske, men faktum är att man talade om det första internetvalet redan 1994.
Det berättar Lars Nord. Han är professor i politisk kommunikation och har forskat på valrörelser och valkampanjer.
Och även om partierna gärna talar om att de vill nå dig som väljare med sociala medier och dörrknackning, är det fortfarande andra metoder som i själva verket får mest genomslag.
– När vi tittade på 2010 års val så sa partierna att det som skulle bli absolut viktigast var dörrknackning och tevereklam. Men när vi frågade efter valet vad som faktiskt varit det viktigaste lyfte man i stället fram valstugor på torget och trycksaker. Alltså direktreklam till hushållen, jättegamla metoder, berättar Lars Nord.
Det skiljer stort hur mycket pengar partierna satsar på valet. De partier som satsar störst och mest är Socialdemokraterna och Centerpartiet. Centern brukar ibland kallas ”värl-
dens rikaste parti”, en följd av att man för några år sedan genomförde en miljardaffär när partiet sålde alla sina tidningar.
Det skiljer sig också i hur man kampanjar. Miljöpartiet har i år till exempel helt valt bort tevereklam till förmån för kampanjer på internet.
– Det blir färre som kommer att se Miljöpartiets reklam, säger Lars Nord. Samtidigt kanske man gör bedömningen att Miljöpartiets sympatisörer har så pass hög nätanvändning att effekten inte blir så stor.
Internet har förändrat valkampanjandet, menar Lars Nord.
– Det är i dag lättare att hitta politisk information än vad det varit någon gång tidigare. Men det är också mycket lättare att avstå från att söka upp den, eftersom det alternativa utbudet är så stort.
En mer traditionell metod att vinna val på är att knacka dörr hos väljare och försöka övertyga dem om partiets förträfflighet öga mot öga. Här är det Socialdemokraterna som har högst ambitioner, partiet har som mål att knacka på 1,2 miljoner dörrar inför valet (då är också EU-parlamentsvalet i maj inräknat).
Men professor Lars Nord vill tona ned betydelsen av dörrknackning:
– Alla säger sig nu knacka dörr och uppger att man träffat si och så många hundratusen människor. Men när valforskare brukar titta på det i efterhand så är det bara mellan 5 och 10 procent som säger att de har haft personlig kontakt med någon från ett politiskt parti.
Trots att Lars Nord alltså betonar de traditionella metoderna, ser han en sak som har förändrats med intåget av sociala medier som Facebook och Twitter:
– Nyheter i stora medier får en annan spridning i dag på sociala medier på ett ibland oförutsägbart sätt. Före 2010 års val fanns det exempelvis en historia om ett sjukförsäkringsfall, en anhörig som skrev på en blogg och vars fall togs upp av stora nyhetsmedier dagarna före valet. Om personer delar med sig av politiska budskap på Facebook bland vänner och i umgängeskretsen, är det klart att det kan ha en betydelse. För om människor du litar på talar med dig om politik så har det säkert en större kraft än om en rent främmande person säger samma sak.
Så mycket satsar partierna
Socialdemokraterna: 70 miljoner
Centerpartiet: 70 miljoner
Moderaterna: 60 miljoner
Sverigedemokraterna: 50 miljoner
Folkpartiet: 40 miljoner
Kristdemokraterna: 25 miljoner
Miljöpartiet: 20 miljoner
Vänsterpartiet: 10 mijoner