Stellan Rutgersson har kört buss i Göteborg sedan 2003. De senaste åren har han flera gånger råkat ut för stenkastande ungdomar när han kört buss.

När vi passerar hållplatsen vid Backa kyrkogata pekar Stellan Rutgersson och berättar:
– Där råkade jag ut för stenkastning, den lilla rutan på ena sidan var helt splittrad. Ramen hängde löst, den stora rutan under var trasig och det var en inbuktning i plåten, säger han.
Västtrafik sa att det var stenkastning men Stellan tror att det kan ha varit en kraftig slangbella. Eller ett paintballvapen som laddats med en metallkula.
– Ser du, där kör en polisbil till, det är mycket poliser här nu efter alla skottlossningar och bilbränd­er.
Vi passerar ytterligare en håll­plats i Backa.
– Vid Akkas gata sköt de på en kollegas vindruta, sedan trillade den ut. Förmodligen var det ett luftvapen.

I samband med attacken mot Stellan stoppades busstrafiken
i Backa. Men kommunalrådet Anneli Hultén (S) tyckte att invånarna i området straffades när Väst­trafik stoppade den. Det skyddsstopp som skulle pågå i flera dagar tills ordningen var återställd avbröts i förtid och bussförarna tvingades köra. För Stellan är det en viktig arbetsmiljöfråga att bussarna stoppas när det kastats sten. Han är mycket kritisk till Anneli Hulténs hantering av frågan.
– Det är för jävligt. Hultén tyckte synd om Backaborna, men det är tydligen inte synd om bussför­arna. Det är lätt att sitta bakom ett skrivbord och prata.
Facket är också kritiskt mot hennes agerande.
– Det var olyckligt att Anneli Hultén lade sig i. Detta var en sak mellan facket och arbetsgivaren, säger Gunilla Olin, huvudskydds­ombud på GS Buss och Kommunals sektion 5, trafik, i Göteborg.
Stellan tycker att Kommunal skulle kräva skyddsstopp oftare.
– Om inte arbetsgivaren drar in trafiken så beslutar vi om skyddsstopp. Jag kan förstå bussförarna, men vi måste vara försikt­iga med skyddsstopp. Det är det sista man tar beslut om eftersom det drabbar resenärerna, säger Gunilla Olin.

Backa är ett av de hårdast drabbade områdena i Göteborg, men även i  Södertälje och i Malmö har stenkastning och beskjutning med olika slags vapen varit ett återkommande problem de senaste åren. Backa är ett av de hårdast drabbade områdena i Göteborg, men även i  Södertälje och i Malmö har stenkastning och beskjutning med olika slags vapen varit ett återkommande problem de senaste åren.

Backa har den senaste tiden blivit riksbekant. Området har plågats av upprepade skottlossningar, anlagda bilbränder, attacker mot väktare och stenkastning mot poliser och bussar.
– En annan kollegas buss sköt de också på, rutan var helt splittrig. Och en kvinnlig kollega blev skjuten i handen med ett paintballvapen. Det stänkte färg över hela henne. Hennes vita skjorta blev helt nedfärgad. Nu får de ta tag i problemet, utbrister Stellan.
Både han och en annan förare utsattes för stenkastning redan för tre år sedan, i närheten av Backa.

När KA träffar Stellan kör han linje 30 från Eketrägatan, ner till Lindholmen och ut till Backa och tillbaka. Efter Eketrägatan går de första passagerarna på. Vid Lindholmen stiger en strid ström av skolungdomar på. Bussen blir allt­mer fylld av surriga passagerare. På Hjalmar Brantings­platsen hoppar ungdomarna av. Utan någon synbar anledning skriker en tonårstjej som är på väg ut ur bussen:
– Fixa era jävla bussar, Väst­trafik!

Vid Brunnsbotorget berättar Stellan att bussförarna får sällskap av väktare som kör efter dem genom Backa efter klockan 22 på kvällarna. När vi passerar Selma Lagerlöfs torg i Backa berättar han att ett gäng satte eld på en väktarbil där. Någon kilometer fram vänder Stellan bussen. När vi åter kör in i Backa berättar Stellan om ytterligare en händelse.
– De ställde brinnande bilar på båda sidor av vägen här. Ung­domarna stod där borta maskerade och polisen gjorde ingenting då. Bussarna som körde här fick stanna.
På vägbanan syns svarta märken efter branden. Men Stellan är inte rädd. Mest är han förbannad på att bussförarna utsätts för stenkastning gång på gång i sitt jobb.
– De flesta bussförare jag har talat med vill ha hårdare tag.
Trots stenkastningen trivs Stellan med sitt arbete. När han kör i andra områden eller dagtid så är det oftast lugnare.
KA har gett Anneli Hultén möjlighet att bemöta kritiken men hon har avböjt.