Sten Christensens fru gör mycket god smörgåstårta. Det brukar han dra nytta av när det gäller att locka deltagare till fackliga möten.
Men förra gången som bussförararna vid Bergkvarabuss bjöds in kom det bara en person. Det blev mycket tårta över.
Denna soliga aprilkväll gör han ett nytt försök att bjuda in förarna, men nöjer sig med att servera kaffe och bullängd
i Kommunals lokaler i utkanten av Helsingborg.
– Förarna vill inte ha mötet i företagets lokaler. De känner sig övervakade där och är rädda för att uttala sig, eftersom de misstänker att informatörer springer till ledningen och skvallrar, förklarar han medan han dukar fram kaffekopparna.

Som regional facklig förhandlare är han bekymrad över villkoren inom Bergkvarabuss. Det finns mycket som är i strid med avtalet, vilket vi berättar om på föregående sida. Exempelvis kan de behovsanställda bussförarna bli av med jobbet om de protesterar mot arbetsvillkoren.
Bergkvarabuss har kollektivavtal med Kommunal. Men Sten säger att det inte hjälper. Om ingen förare klagar kan Kommunal inte göra mycket när företaget bryter mot avtalet.

Sten Christensen
menar att det skulle fungera mycket bättre om någon förare vid Bergkvarabuss i Helsingborg vågade ställa upp som arbetsplatsombud för Kommunal.
Klockan börjar närma sig 18 och Sten tittar lite oroligt på klockan och undrar hur många som ska våga komma till mötet ikväll.
Efter ett tag dyker en grupp förare upp ( hur många de är tänker vi inte berätta i denna text för Bergkvarabuss). De är lite avvaktande, sitter mest och lyssnar på Sten som tar till orda sedan alla har fått kaffe och hittat en sittplats.
När Sten uppmanar dem att dra i gång fackligt arbete vid sin arbetsplats hörs en suck från förarna.
– Då har vi inget jobb kvar, säger en av dem uppgivet.

De ger exempel på hur den som vågar framföra kritik till sin chef nästa dag är utan jobb. En av de behovsanställda blev avstängd i ett par månader för att han ville ha den ersättning för arbetet som han enligt avtalet har rätt till.
Sten ger sig dock inte.
– Vi måste sätta ned foten någonstans. Ni behöver inte vara rädda för att knäcka företaget om de tvingas att följa kollektivavtalet. Koncernen gjorde 21 miljoner kronor i vinst förra året, säger han till mötesdeltagarna.

Jan Algö är
också inbjuden. Han är personalrepresentant i Bergkvarabuss styrelse och arbetsplatsombud för förarna i Kalmar. Jan säger att fackligt arbete inte uppskattas i bolaget, men han har aldrig råkat illa ut på grund av sina uppdrag.
– Problemet är att förare sällan vill eller vågar klaga på villkoren här. Då kan vi inte göra så mycket när det sker avtalsbrott. Att det är så beror dels på den stora andelen behovsanställda samt att vi inte har någon facklig tradition i företaget, säger han.
Allt är dock inte helt nattsvart. Nyligen hölls en arbetsmiljöträff med skyddsombud och miljöansvariga chefer inom Bergkvara-buss. Kursen bekostades av företaget och hölls av Kommunals regionala skyddsombud.
– Vi gick då igenom Arbetsmiljölagen och avtalet, men diskuterade inte arbetsmiljön inom Bergkvarabuss, berättar Jan.

Trots Stens och Jans
många argument är det ingen förare i Helsingborg som vill bli arbetsplatsombud.
– Det bör vara någon fastanställd i så fall, jag törs inte, förklarar en av de behovsanställda.
Göran Mellström, vd för Bergkvarabuss, säger sig bli förvånad när han av Kommunalarbetaren hör att förare i Helsingborg inte vågar arbeta fackligt.
Han håller inte med om att de riskerar sitt jobb om de blir arbetsplatsombud.
– Det finns ju fackliga företrädare i företaget. Vi har inga synpunkter på det. Men Kommunal gör som det gamla ordspråket ”Den som letar fel finner inget annat”, säger han.
Anklagelserna om att företaget på en rad punkter bryter mot avtalet tycker han är ett bevis på att Kommunal inte förstår de villkor och behov som gäller för ett företag i bussbranschen.
– Det vi sysslar med är en främmande verksamhet för Kommunal. De saknar den insikt som krävs i vår bransch.
När gruppen förare i Helsingborg bryter upp för att åka hem lovar de att i alla fall hålla kontakt med Sten. Kanske han lyckas bättre om han gör ett nytt försök med fruns smörgåstårta.

Bergkvarabuss

Bergkvarabuss ägs av de två bröderna Göran och Ronny Mellström. Göran Mellström är vd. Förra året gjorde bolaget en vinst på 21 miljoner kronor, varav 10 miljoner delades ut till ägarna.
Bolaget kör linjetrafik och skolskjutstrafik i södra Sverige. Dessutom kör de beställningstrafik och utlandstrafik till bland annat Kroatien, Spanien och Alperna. Bergkvarabuss har också verksamhet i Tyskland.
I Sverige har Bergkvarabuss cirka 550 fordon. Företaget har omkring 800 anställda varav de allra flesta är behovsanställda.

Arbetsplatsombud

Kommunals målsättning är att ha arbetsplatsombud på varje arbetsplats.
I uppdraget ingår att vara kontaktlänk mellan medlemmarna och sektionen som förhandlar, rekrytera medlemmar och att vara skyddsombud.
Dessutom ingår att i den utsträckning sektionen bestämmer delta i samverkan med arbetsgivaren.