Ebbe heter egentligen Jan Ebefors. Han är 57 år och sur på Kommunal.
– Hade jag blivit uppsagd från Arriva hade jag fått pengar från försäkringen vid arbetsbrist, AGB, som LO och arbetsgivarna har. Men nu får jag inga pengar eftersom facket har sett till att min anställning tas över av Keolis, säger han upprört medan han sveper i sig en kopp kaffe i förarnas personalrum.
Ebbe menar att han hade fått jobb ändå hos Keolis.
– Det är ju brist på förare. Och jag har inget emot att vara provanställd i sex månader med 34 000 kronor på fickan, fortsätter han.
Och han är inte ensam om att reagera så. Bland dem som har arbetat länge som bussförare hade flera hellre tagit pengarna.

Men bordsgrannen
Gösta Friberg invänder mot Ebbes resonemang om hur enkelt det hade varit att både få pengar och fortsatt jobb.
– Keolis hade då kunnat sålla ut agnarna från vetet när de erbjöd provanställning. Äldre, sjuka och fackligt aktiva hade kunnat sorteras bort, förklarar han.
Trafikledningschef Ronnie Johansson sitter i sitt rum invid personalrummet och har dörren stängd. KA knackar på och då ger han Gösta rätt.
– Det finns en del här som tror att det går att behålla kakan och äta den. Om inte Keolis erbjudit alla anställningstrygghet, vilket jag beklagar, hade vi gjort oss av med en 10-15 förare, berättar han.
Det handlar enligt honom om personer som ofta försover sig, har kostat företaget pengar genom att ha kört fel eller orsakat inställda turer, ofta sjukanmäler sig med kort varsel, eller som inte kan svenska tillräckligt bra.

Inne i verkstaden står mekanikern Håkan Sjöqvist under en upphissad buss. På overallen har han en stor knapp med texten: ”Jag gillar tydlig information.” Håkan bär knappen som en protest mot hur dåligt ledningen har fungerat.
– Det är inte bara våra chefers fel här i verkstaden. De har inte haft det lätt med Arriva centralt. Vi får se hur mycket bättre det kan bli hos Keolis. Jag kan bara hoppas, som det är nu kan vi inte ens kalla detta en verkstad, säger han och sveper missnöjt med
arm­en i de trånga lokalerna.
Keolis har även bestämt sig för att ta över tvätteriet i egen regi.
– Tvätteripersonalen kommer att tjäna 3 000 kronor mer i månaden jämfört med nu när de går på Fastighets avtal, säger sektionsordföranden Sten-Ingvar Ingvarsson.
Han är själaglad över att Keolis har gått med på Kommunals krav om att ta över all trafikpersonal som fast anställd.
– Det har jag kämpat för i många år, säger Sten-Ingvar nöjt.

Att en stor del av hans medlemmar protesterar får honom inte att tveka.
– Vi har många som också gillar att vi kämpar för anställnings­trygghet. Och det går inte att både äta kakan och ha den kvar.

Detta är AGB och därför gäller den inte här

AGB är en försäkring om avgångsbidrag vid uppsägning. Försäkringen gäller för de flesta som arbetar i privata eller ideella företag som har kollektivavtal med ett fackförbund inom LO, som Kommunal.

För att få AGB krävs att du har blivit uppsagd på grund av varaktig arbetsbrist från en fast anställning. Du måste ha fyllt 40 år och ha varit anställd minst 50 månader inom en femårsperiod hos arbetsgivare som omfattas av AGB. Ersättningen består av ett skattepliktigt engångsbelopp som varierar beroende på ålder och arbetstid. Vid heltidsarbete varierar ersättningen från 27 900 kronor till 41 000 kronor.

Personalen vid Arriva i Jönköping får ingen ersättning eftersom de inte blir uppsagda, deras anställning tas över av Keolis, som tidigare hette Busslink.