Sverige kommer först på sjunde plats då det gäller Fairtrademärkta, eller Rättvisemärkta, varor per invånare. Medan mer än varannan banan som säljs i Schweiz är Fairtrade, är det bara fyra av hundra i Sverige.
Svenskarna, företagen och kommuner och landsting kan göra mycket mer, skriver Fairtrade Sverige i sin rapport.
På några punkter är svenskarna bäst, det gäller sportbollar, kaffe och vin.
Företag har stor möjlighet att bekämpa fattigdomen, påpekar författarna till rapporten. När till exempel Cadbury’s Fairtrade-märkte sin mjölkchoklad, tredubblades försäljningen av Fairtrade-certifierad kakao i Ghana. Det betydde mycket för att skapa förbättrade arbets- och levnadsvillkor för kakaoodlarna där.

Dagligvaruhandeln har stor makt och kan snabbt få Fairtrade att växa. Goda exempel finns från andra länder där affärskedjor har gått in för att enbart sälja Fairtrade-märkta varor av en eller flera produktgrupper. Men det har ingen svensk kedja gjort hittills.
Kommuner och landsting slutligen, kan gå in för att bli certifierade som Fairtrade-kommuner, hittills är 38 kommuner certifierade. 
Fairtrade Sverige planerar att ge ut en rapport om läget varje år, det här var den första.

Bakgrund

Fairtrade är det internationella namnet för Rättvisemärkt. När en vara är Fairtrade-märkt betyder det att den har klarat internationella kriterier som innebär att odlare och anställda får förbättrade ekonomiska villkor, att barnarbete och diskriminering motverkas, att demokratin och organisationsrätten främjas, att lokalsamhället utvecklas socialt och ekonomiskt och att miljöhänsyn och ekologisk produktion främjas.

Vanliga Fairtradevaror är kaffe, te, kakao, drickchoklad, chokladkakor, bananer och annan färskt frukt, ris med mera. Dessutom finns vin, rosor, sportbollar, och produkter som innehåller Fairtrade-märkt bomull.