Min chef anklagar mig för mobbning
Jag har blivit varnad för mobbning sedan min kollega gått till cheferna och gråtit för att jag blev förbannad på henne. Detta efter många klagomål på vår reception. Det är bara hon och jag som jobbar där och klagomålen började sedan hon kom ny för sex månader sedan. De klagande har uttryckligen sagt att det är hon som sköter sig dåligt och vad jag sa till henne var följande ord: "Jag har tagit emot så mycket skit från andra, som klagar på att vår reception inte längre går att lita på...Det har aldrig klagats förut, utan det är sen du började. Jag skäms verkligen! Hur vore det om du började sköta ditt jobb ordentligt så vi slapp det här?! "
Det var hårda ord. Men jag blev så arg eftersom jag gör mitt bästa och ändå ständigt får höra hur allt försämrats. Jag har tagit varningen hårt och min chef och personalchef har inte ens låtit mig förklara vad jag sagt. Jag har frågat chefen vad de grundar varningen på, men då säger han att han inte riktigt vet var gränsen för mobbning går och att han bara vill att vi ska kunna arbeta bra tillsammans. Det här är galet! Snälla, hjälp mig!
Anna
SVAR: Det är arbetsledningen som ska se till att en nyanställd har de kvalifikationer som behövs, får ett bra välkomnande och att eventuella ”kom-igång-problem” inte bara lastas över på kollegor. Cheferna tycks inte ha tagit sitt ansvar fullt ut när de inte stöttat dig och kollegan i början. Men man måste också själv tidigt ta upp eventuella svårigheter och öppet prata om hur man bäst ska kunna samarbeta. Eventuella klagomål ska riktas till cheferna, men som lojal kamrat vill man så klart inte klaga hos chefen i första hand. Man tiger och låter irritationen stiga. Eller hur?
OM ditt utbrott var en enstaka företeelse och du inte pratat negativt om kollegan till andra arbetskamrater, då är det inte mobbning. Om du däremot behandlat kollegan ”avigt” under en längre tid och dessutom beklagat dig inför andra, men inte till cheferna, över hennes sätt att jobba… ja, då är det mobbning.
Ni behöver väl båda era jobb. Om det alls finns något förtroende (eller vilja) kvar mellan er tycker jag att du och kollegan pratar igenom hur ni vill ha det i fortsättningen. Informera chefen före samtalet att ni tänker göra så.
Jag föreslår att du tar initiativet och ber om ursäkt för att kollegan uppfattat din utskällning som mobbning och att du förstår att hon också är ledsen. Att du inte menat så illa och att du vill hitta vägar tillsammans med henne för att det ska bli bra. Det gäller då att ni verkligen lyssnar på varandras uppfattningar. Försök att inte falla in i anklagelse-/försvarsfällan, utan gör ett ärligt försök att gå vidare. Om det krävs, begär professionell samtalshjälp, kanske genom företagshälsovården.
Kommer det fler klagomål ”utifrån” ska dessa direkt hänvisas till cheferna. Du bör inte igen låta irritationen ta överhanden.